Končia klasické autorádia alebo nie? Recenzie nových trendov

V posledných rokoch majú automobily, ktoré vyjdú z automobilky, integrované rádia. Často si teda ľudia kladú otázku, či je v súčasnej dobe ešte priestor pre klasické autorádia alebo čoskoro zmiznú z povrchu zemského. Čo od rádia všeobecne očakávame, čo trápi autorádiá nainštalované do áut už v automobilke a ako sa rádia vysporiadajú s novými technológiami prehrávania? Predávajú sa ešte klasické autorádia, keď má veľa áut už svoje originálne? Odpovede na tieto otázky nájdete v nasledujúcich riadkoch.
Technológie, ktoré (ne)vyžadujeme
     Nie je to tak dlho, čo sme boli nesmierne vďační, keď sme mohli cestovať autom za sprievodu obľúbenej hudby nahranej na klasickej kazete, magnetofónovej pásky. Ich kapacita však nebola nijako valná a otáčanie kazety za jazdy ani trochu bezpečné. Neskôr sme zakúsili výkrik techniky v podobe placiek - cédečiek. Kapacita kompakt diskov nás neuchvátila, pretože mohla byť aj menšia než u kazety. Lepšia však bola kvalita zvuku. Aj tej sa ale dnes smejeme.

Ďalšou vývojovou fázou, ktorú prežívame dodnes, je éra USB, SD kariet a Bluetooth. Kapacita záleží na samotnej karte alebo disku, je však možné vziať si so sebou napríklad aj 160 GB hudby, čo je asi 2275 hodín hudby, teda 94 dní alebo ak chceme 3 mesiace hudby, bez toho aby sme jednu skladbu počuli dvakrát.

Budúcnosť

Rádia z automobiliek - jednému stačia, inému nie

Kým nenáročný poslucháč, ktorému bohato stačí, že má pri ceste autom zvukovú kulisu, ktorú mu reprodukuje originálne rádio z automobilky, hudobný fajnšmeker, ktorý miluje spojenia za oknom ubiehajúcej krajiny a kvalitného zvuku by jazdu nervovo nezvládol. Za všetkým stojí jediný problém - autorádiá v automobilkách nevyvíjajú dlhoroční špecialisti. Audiosystém je pre nich len ďalšia "súčiastka" auta. Preto dopyt po klasických autorádiách, ktoré disponujú najmodernejšími technológiami, nijako zvlášť neutícha.

Nevýhodou rádií, ktoré sú v aute integrované, je odnímateľný panel. Pritom práve rádio s odnímateľným panelom je bezcenné pre všadeprítomných zlodejov, ak sa k panelu nijako nedostanú. Keď je súčasťou originálneho rádia navigácia, updaty máp bývajú drahé, čo nie je lákavé. Rádio je tiež schopné prehrať len málo formátov z CD alebo USB a v základnej verzii býva spravidla bez Bluetooth a čítačky SD karty. Aby toho nebolo málo, všetky doplnky, ktoré si chce užívateľ kúpiť zvlášť, nie sú lacné. Zasvätení vedia, že kvôli zdĺhavému testovaniu pred integráciou audia do auta sú už pri zavedení novinky technológie minimálne 3 roky staré. Hráči, ktorí určujú vývoj autorádií a tými nie sú a nebudú značky, ktoré zároveň vyrábajú LCD televízie či mikrovlnky, uvádzajú novinky každý rok a posúvajú vývoj ďalej.

OEM

Autorádia a nové trendy
     Autorádiá, rovnako ako ostatná technika, podlieha neustálemu vývoju. Pre 1DIN (obyčajné zariadenia) a 2DIN (napríklad prístroje s LCD obrazovkou, ale aj iné) sa neustále zlepšuje pripojenie cez Bluetooth, ale aj využiteľnosť USB a SD kariet. Originálne ovládanie na volante sa už dá pripojiť k aftermarketovým rádiám - to sú tie, ktoré si môžeme dokúpiť a do auta pridať.

V súvislosti s 2DIN rádiami sa najviac hovorí asi o možnostiach pripojenia TV tunera, aby bolo možné v aute sledovať napríklad športový zápas. Čo sa navigácií týka, napríklad Kenwood navigácie ponúkajú update máp na 3 roky zadarmo. Výnimkou nie je ani možnosť pripojenia k Facebooku, Twitteru a Youtube alebo možnosť zrkadlenia obrazovky smartfónu na obrazovku Kenwood rádia. V prípade telefónov s Androidom môžeme hovoriť aj o ovládaní telefónu z obrazovky Kenwood rádia. A to už je veľký pokrok.

TV in Car

Ak patríte medzi skromnejších poslucháčov, ktorí počas jazdy autom nevyžadujú dokonalý zvuk, pravdepodobne vám bude stačiť rádio integrované už v automobilke. Ak je tomu ale naopak a vy si na kvalitu zvuku potrpíte a chcete využívať aj iné výhody aftermarketových rádií, zamerajte sa na ne a vyberte si to, ktoré vám bude svojimi funkciami najviac vyhovovať.