Kolobežka KOSTKA Tour – podrobná recenzia

Kolobežka KOSTKA Tour – podrobná recenzia

Pôvodné kolobežky začínali ako malé stroje s malými kolesami. Samozrejme, že také existujú aj dnes, to všetci dobre vieme, avšak čím ďalej tým viac sa do povedomia a obľúbenými strojmi stávajú kolobežky s veľkými kolesami. Preto sa detailne pozrieme na tohtoročný model českého výrobcu KOSTKA Tour, ktorý patrí medzi základné modely tejto značky.
1. Zavedené novinky
Ako ste si už mohli všimnúť, firma Kostka-kolobka pre tento rok pomerne zásadne zmenila konštrukciu rámov väčšiny kolobežiek. Čo ich k tomu viedlo? Azda najdôležitejším dôvodom bolo zavedenie sériového využitia úzkych nábojov o šírke 65 mm. Tejto zmene musel byť prispôsobený rám. Ten sa ale dočkal ďalších úprav. Bola znemená celková geometria, hlavná rámová trubka teraz nadväzuje na nášľap v otvorenejšom uhle a zadná stavba bola celkovo prepracovaná.

2. Konštrukcia
Pokiaľ poznáte jednotlivé modelové rady Kostky, viete, že KOSTKA Tour predstavuje kolobežku s veľkým predným 26“ a zadným 20“ kolesom. Ide teda o veľký stroj, ktorý vyhovuje aj jazdcom vyšších postáv a vďaka jazdným vlastnostiam daným veľkými kolesami je dokonalým prostriedkom pre hladučký asfalt, ale taktiež sa popasuje bez najmenších problémov taktiež s mierne neupraveným terénom.

Kostka Urban rozmery

V každom prípade by ste mali vedieť, že obidve kolesá sú vybavené úzkymi 65mm nábojmi, čo je trošku nezvyčajné. Teda v prípade predného kolesa, ktoré tým stráca možnosť zameniteľnosti s akýmkoľvek iným bežným bicyklovým kolesom. To sa logicky týka taktiež prednej vidlice. Kostka týmto vytvoril vyslovene špeciálne kolobežkárske komponenty. Ovšem je otázkou, či zrovna tu to nebolo trošku zbytočné.

Výrobcovi sa podarilo KOSTKA Tour vyrobiť bez toho, aby presiahla magickú hranici desiatich kilogramov hmotnosti. V štandardnom vybavení doplnenom o obidva celoobvodové plastové blatníky, váži tento dopravný prostriedok necelých 9 kilogramov, čo predstavuje skutočne výbornú hodnotu.

Kostka Urban

3. Pevnosť rámu
Ako je to teda v prípade KOSTKA Tour? Najskôr dosť slabé miesto Kostky – zadná stavba – je teraz vďaka redesignu veľmi výrazne spevnená. Áno, pruženie pocítite bez najmenších zaváhaní. Je však možné, že ak by sa oceľová vidlica nahradila hliníkovou, rám by sa celkovo spevnil. Lenže hliníkovú vidlicu pre úzke náboje je takmer nemožné zohnať.

Každopádne malé odpruženie je výhodou a pôsobí to počas jazdy dobre. KOSTKA Tour je kolobežka pre bežných užívateľov, ktorí pruženie budú brať pozitívne ako istý znak komfortu.

Ako môžete vidieť na rozmeroch, priestoru pre jazdca je tu mnoho, a to aj  napriek zachovaniu rozmerného nášľapu, ktoré ale bolo samozrejme vďaka úzkemu zadnému náboju, taktiež zúžené. Nášľapná plocha má „ložnú plochu“ dlhú 435 mm, šírka je po celej dĺžke rovnaká, a teda 110 mm. Nášľap má svetlosť 75,5 mm.

Trubky nášľapnej plochy sú zo spodnej strany konštrukcie opatrené špeciálnymi návarkami, ktoré jednak chránia rám pred nárazmi na terénnych nerovnostiach, ale majú taktiež spevňovaciu funkciu – a ako už bolo uvedené, zvýšená tuhosť rámu je skutočne citeľná.

Kostka Urban

4. Komponenty
Netradične začneme zospodu, pretože sú to okrem rámu hlavne kolesa, ktorá tejto kolobežke zvyšujú výborné jazdné vlastnosti. Ako už viete, na červeno eloxované 65mm náboje sú vpredu aj vzadu, ide o produkciu Remerxu s priemyselnými ložiskami a vyššou rozetou. Nerezový výplet využíva 24 drôtov, dvojkomorové ráfiky Remerx.

Kolesá majú šrubovacie „rýchloupínáky“ na 4mm imbusový kľúč.

Kostka Urban riadidláAk už sa zaoberáme brzdami, tak KOSTKA Tour štandardne brzdia Shimano Alivio (páčky sú zo rovnakej rady), proti ich spoľahlivosti a účinnosti sa nedá namietať– výkon bŕzd je naproste perfektný aj so štandardnými špalkami sady Alivio.

Čo sa týka plášťov – KOSTKA Tour je obutá do Schwalbe Marathon Racer. Ide o výbornú voľbu obutia, s ktorým sa nemusíte hanbiť dupať ani na asfalte, ani na lesnej alebo poľnej ceste. Podrží vás v jesenných čľapkaniciach (kedy budete mať väčší problém skôr s odrážaním), ale ani na hladučkom asfalte nebudú plášte klásť zbytočne veľký valivý odpor. Pokiaľ by ste chceli učiniť tento stroj o niečo športovejším a obuli KOSTKA Tour na plášte Schwalbe Kojak, opäť neurobíte chybu, pretože aj v tomto prípade ide o osvedčené „držiaky“. Vzhľadom k nižšiemu profilu plášťov je potrebné počítať s tým, že nášľapná plocha klesne ešte cca o 8 mm nižšie.

Kostka Urban

Posunieme sa s hodnotením na vyššie položené komponenty, nájdeme tu 110mm MTB predstavec. Čiernobiele dvojzmesové gumové gripy majú fixačné šrubky na oboch stranách riadidiel.

5. Jazdné vlastnosti
Optimálna výška nášľapu a výborne navrhnutá geometria rámu + výborné náboje, zaisťujúce hladké otáčanie kolies + kvalitné ráfiky obuté do univerzálnych plášťov, ktoré je možné nafúkať na veľmi slušných 6 barov. Čo to znamená? Obvodová hmotnosť veľkých kolies nie je zanedbateľná, takže sa KOSTKA Tour trošku pomalšie rozbieha. Pri rýchlosti okolo 17–25 km/h sa však začína viditeľne a citeľne prejavovať zotrvačnosť a tak sa už stačí iba odrážať.

Veľké kolesá Vám umožňujú lepší prechod terénom. Ale pozor – kolobežka s takouto nízkou svetlosťou nášľapu rada drhne spodkom. Avšak presne v takýchto prípadoch sa výborne prejavia návarky na spodnej strane nášľapnej plochy.

Kostka Urban

6. Celkové hodnotenie
Je zrejmé, že tohtoročné konštrukčné úpravy kolobežiek Kostka sú skutočne pozitívne. Ide o výborný stroj pre pohodové kolobežkovanie a to nielen po asfaltových cestách a cyklochodníkoch, ale kľudne aj v ľahkom teréne.

Jazda je pohodlná, ale zároveň svižná, veľké predné 26“ koleso Vám zaručí zotrvačnosť každým odrazom. Ak nevládzete, zídete z kolobežky dole a kráčate veľa nej. Jednoduchšie ako z bicykla, bez akéhokoľvek pádu. Jej hmotnosť, len necelých 9kg Vám umožňuje vyniesť ju po schodoch. Táto kolobežka KOSTKA Tour skutočne nie je ťažká. Ďalšou výhodou tejto kolobežky je množstvo možností, ako osadiť doplnky. Medzi najviac využívané sa radia samozrejme stojan na kolobežku, blatníky, brašne a koše, držiak na fľašu, cyklocomputer uchopiteľný na riadidlá, resp. aj sedačka pre ratolesť.
comments powered by Disqus