Recenzia športtestera TomTom Cardio Multisport II.: Seriál tipov, trikov a doporučení od českého reprezentanta v atletike Jana Tesaře

Recenzia športtestera TomTom Cardio Multisport II.: Seriál tipov, trikov a doporučení od českého reprezentanta v atletike Jana Tesaře

Šesťstovky s hodinkami TomTom
V prípravnom období je 600 m na ovále bežnou záležitosťou. V tomto článku rozoberiem konkrétny tréning od nastavenia hodiniek, cez sledovanie výkonu pri tréningu, až k jeho vyhodnoteniu pomocou webovej aplikácie TomTom. Popísaný návod je univerzálny takmer pre akúkoľvek pohybovú aktivitu. Vybrané šesťstovky sú iba jednou z mnohých možných ukážok.
Nastavenie aktivity a tréningu
     Podrobne popisujem nastavenia vo svojom predchádzajúcom článku. Pre tento tréning som použil aktivitu - beh, ktorá umožní  aj záznam GPS signálu a typ tréningu som zvolil – úseky, vďaka čomu je vo webovej aplikácii možné ľahko rozlíšiť záznam behu od záznamu odpočinku.

     V tejto chvíli musíte mať hodinky pripevnené na ruke, aby fungoval snímač tepnovej frekvencie. Snímač v prevažnej väčšine prípadov funguje bez problémov a to aj v extrémnejších podmienkach, ako je dážď (hodinky sú vodotesné), alebo prílišné teplo - teda prítomnosť potu. Výpadky, alebo zlé meranie sú rovnako (ne)časté ako v prípade nepohodlného hrudného pásu, s ktorým som sústavne behať veľmi nedokázal.

Vlastný tréning
     Po odštartovaní merajú hodinky všetky veličiny. Po dobehnutí celého úseku stlačíte vrchné dotykové tlačidlo, normálne používané pre osvietenie displeja. Tím zmeriate úsek, respektíve vložíte do záznamu značku, že teraz začína pauza. Samotný beh a pauza sa v štruktúre záznamu nelíšia. Prvý úsek bude okolo 1, prvá pauza okolo 2, druhý úsek okolo 3, atď.

     Počas pauzy (alebo aktivity, keď to zvládnete), môžete prelistovať aktuálny stav veličín. V tejto chvíli je asi najzaujímavejšia tepnová frekvencia. Keď sa prelistujete doprava, zobrazí sa vám graf  tepovej frekvencie, v posledných dvoch minútach s aktuálnym číselným údajom.

     Graf sa môže hodiť v prípadoch, kedy vybiehate pri poklese tepnovej frekvencie pod nejakou hranicou. Testovací tréning, ktorý som spravil, bol s pevnými pauzami. Čo sa týka ovládania hodiniek, tak na tom nezáleží. Pri štarte ďalšieho úseku stlačíte opäť horné dotykové tlačidlo.

     Pre ukončenie záznamu (po dobehnutí tréningu) slúži ľavé tlačidlo. Najskôr vás presunie stlačenie josticku vľavo na "pauza“  na displayi. Pre ukončenie nahrávania ľavé tlačidlo podržíte. 

Po tréningu
     Záznam máte teraz uložený v hodinkách, čo môžete overiť prejdením na predštartovaciu obrazovku a stlačením horného tlačidla. V ponuke máte doteraz odbehané tréningy. Pokiaľ niektorý vyberiete (pravým tlačidlom), zobrazí sa vám prehľad. Počet nabehaných kilometrov, priemerné tempo, tepnová frekvencia, atď. Pre dômyselnejšiu analýzu, vrátane grafu veličín, dobré poslúži TomTom aplikácia MySports.

     Pre nahranie dát z hodiniek do počítača slúži aplikácia TomTom MySports. Jej inštalácia a fungovanie je úplne intuitívne. Po základnom nastavení sa dáta z hodiniek vždy po pripojení nahrajú do webovej aplikácie. Jediná vec, ktorú teda po absolvovanom tréningu musíte urobiť, je pripojiť hodinky USB káblom. Môžete tiež využiť prenos na mobilný telefón pomocou integrovaného bluetooth.

Webová aplikácia TomTom
     Po nahraní tréningu sa otvorí webový prehliadač, musíte byť prihlásený pod svojim TomTom účtom (ktorý ste si zrejme zriadili pri nastavovaní hodiniek). Môžete listovať svojimi nabehanými tréningami. Ja tu popíšem užívateľské rozhranie na ostrom príklade tréningu šesťstoviek.

     Je  potrebné podotknúť, že vývoj webovej aplikácie ide celkom rýchlo dopredu - keď som s hodinkami začínal behať, neexistovala možnosť pozrieť sa na jednotlivé okruhy zvlášť a dôležité údaje neboli takto pekne naservírované. Len tak ďalej.

     V hornej časti sa zobrazí súhrn aktivity:

TomTom MultiSport cardio
Obr.  1: Súhrn aktivity

     Pre tento typ tréningu je súhrn vcelku nič nehovoriaci, pretože sa do celkových štatistik započítava ako pauza, tak samotný beh. Ďalšou aktivitou je prehľad kôl a zobrazenie mapy:

TomTom MultiSport cardio
Obr. 2: Prehľadné zobrazenie nabehaných kôl a záznamu na mape.

     Z mapy sa dá vypozorovať môj domáci štadión v Houštke a z prehľadu kôl istá pravidelnosť odrážajúca dĺžku behu a dĺžku pauzy. Posledná pauza je dvojnásobná, tiež čísla jednotlivých kôl nezodpovedajú celkom skutočnosti, keďže som sa počas pauzy párkrát nechtiac stlačil tlačidlo a vytvoril tak nejaké kolo navyše. V tabuľke tiež vidíte priemernú rýchlosť a tepnovú frekvenciu, v mojom prípade sa hodnota pohybuje okolo 170.

     Pokiaľ vám nestačí tento prehľad v tabuľke a na mape, aplikácia MySports vám nižšie ponúkne zmerané veličiny v prehľadnom grafe:

TomTom MultiSport cardio
Obr. 3: Graf rýchlosti a tepnovej frekvencie s vyznačeným úsekom 4. šesťstovky.

     Môžeme prepínať medzi rýchlosťami, tepnovou frekvenciou a zmenou výšky (na aktuálnom grafe nie je vybrané). Prednastavenie vám umožní zvoliť si jednotnú rýchlosť, alebo vidieť tepovú frekvenciu v jednotlivých zónach. Vyznačenie úseku urobíte pohybom po predchádzajúcom tabuľkovom zobrazení. Pokiaľ máte záujem o detail niektorého úseku, stačí na neho kliknúť:

TomTom MultiSport cardio
Obr. 4: Detail mojej štvrtej šesťstovky.

     Z detailu je poznateľné tempo okolo 3 min/km, ku ktorému sa dostávam približne po 7 sekundách rozbiehania sa. Tepovka si prvých 15 sekúnd vegetuje  na "odpočinkovej" hodnote, potom to telu dochádza a zvyšuje frekvenciu až po dosiahnutie maxima, k čomu dochádza približne po minúte. Pri ostatných šesťstovkách je to podobné, dá sa tu vysledovať istá závislosť medzi časom, kedy sa dostanem do maxima a číslom úseku (tento čas sa s únavou zmenšuje).

     Každý tréning je iný. Na tom, ako bude graf vyzerať sa podieľa veľa faktorov. Osobne som zvedavý, aké bude porovnávanie jesenných šesťstoviek z minulého roka a tohtoročných jarných a či sa vypozorované údaje odrazia na finálnej výkonnosti.
comments powered by Disqus