Pitný režim kojenca, batoľaťa a školáka: Viete, koľko vody naozaj potrebuje?

Pitný režim kojenca, batoľaťa a školáka: Viete, koľko vody naozaj potrebuje?

Generácia našich rodičov si určite spomína, že za „ich čias“ sa o pitnom režime toho veľa nenahovorilo. Pilo sa jednoducho vo chvíli, keď človeka prepadol smäd alebo vtedy, keď si spomenul a mal pauzu v hraní sa s rovesníkmi. Dnes sa pitnému režimu prikladá oveľa väčší význam. Obzvlášť pri deťoch a školákoch. Viete, koľko tekutín by mal vypiť kojenec, aké množstvo vody je vhodné pre batoľa a ako by mal vyzerať pitný režim školáka? Prezradíme vám v nasledujúcich riadkoch.
Deti = voda
Zatiaľ čo telo dospelého človeka tvorí z 50% voda, u detí je pomer vody v tele ešte vyšší (cca 60 – 80% v závislosti od veku dieťaťa). Správny pitný režim je dôležitý, pretože zabezpečuje optimálnu funkciu obličiek a odplavovanie toxínov z tela. Navyše podporuje naše kognitívne funkcie a správnu látkovú výmenu. Ďalej prispieva k normálnemu fungovaniu nervového systému, zmierňuje únavu a zlepšuje sústredenie. Ak je pitný režim dieťaťa nedostatočný, dochádza k zníženiu celkovej výkonnosti organizmu a tiež k poklesu duševnej činnosti, ktorá niekedy zvykne byť nesprávne interpretovaná ako lenivosť.

Laica

Pitný režim funguje u kojencov skoro „bez práce“
Ak sa zameriame na konkrétne vekové skupiny detí, tak zistíme, že pitný režim kojencov je takmer „bez práce“. Tí sa napijú počas kŕmenia materským alebo náhradným mliekom. Ak vonku nie vyslovene tropická horúčava alebo ak kojenec nemá horúčku či hnačky, nepotrebuje žiadny dodatočný príjem tekutín. Tekutiny navyše je vhodné zaradiť od desiateho mesiaca v kvantite 200 ml vody denne. Vhodná je čistá, neperlivá voda kojeneckej kvality, ovocné šťavy bez pridaného cukru riedené vodou alebo detský čaj bez cukru.

Pitný režim batoliat si vyžaduje viac pozornosti
Nároky na pitný režim sú u batoliat oveľa vyššie. Denne by mali vypiť 1, 5 litra tekutín. Počas horúcich letných dní je potrebné pridať cca 500 ml navyše. Na druhej strane je dobré si uvedomiť, že značnú časť tekutín batoľa príjme v strave (napr. ovocné a zeleninové kaše, polievky a pod.). Medzi vhodné nápoje patrí čistá nesýtená voda (ideálne tá kohútiková, prefiltrovaná filtračnou kanvicou Laica, ktorá vylepšuje jej chuť a vôňu), ovocné a zeleninové šťavy a nesladené čaje (okrem čierneho). Vyvarovať by ste sa mali podávaniu sladkých limonád, ktoré ohrozujú chrup a predstavujú nadbytočný prísun kalórií.

Neprehliadnite:
Voda, ktorá netečie, stráca svoju kvalitu. Aj na pracovisku.
U detí v predškolskom a školskom veku sú najdôležitejšie raňajky
Pitný režim u predškoláka a školáka by mal opäť pozostávať z 1,5-2 l vhodných tekutín. V tomto prípade je dôležité hydratovať telo hneď ráno, keď je telo laicky povedané „vysušené“. Preto nezabudnite dohliadnuť na to, aby sa deti spolu s raňajkami vypili aspoň pol litra vody. Ak sa deti v rannom zhone nestíhajú naraňajkovať a poriadne napiť, podávajú oveľa menší výkon a sú celkovo viac unavené. V škole sa to potom snažia „dojesť“ rôznymi rýchlymi jedlami a sladenými nápojmi z automatov. Preto je dobré dávať deťom spolu s desiatou aj vhodnú tekutinu (napr. vo filtračnej fľaši Laica Flow’n go, ktorú si môžu kedykoľvek doplniť), ktorú by mali vždy poruke.

Laica

Čo v prípade, ak im kohútikova voda nechutí?
Problém menších detí a školákov môže byť odmietanie tekutín, ktoré sú pre ľudský organizmus prirodzené. Sem patrí aj kohútiková voda. Na viacerých miestach je totiž voda príliš chemicky upravovaná, čo sa môže odraziť na jej chuti a vôni. Aby ste eliminovali typický chlórový zápach, neestetické sfarbenie a nepríjemnú pachuť, je vhodné vodu upraviť pomocou filtračných kanvíc Laica, ktoré využívajú moderné uhlíkové filtre. Tie z vody odstránia nežiadúce látky, vône a pachute, a to všetko pri zachovaní optimálneho pomeru všetkých dôležitých minerálov. Z vody, ktorá má omnoho lepšiu chuť a ďalšie vlastnosti tak následne môžete pripravovať aj detské pokrmy, kaše alebo polievky.
comments powered by Disqus