„Zlatá“ káva zo srdca Európy

„Zlatá“ káva zo srdca Európy

Stredoeurópska káva, ktorá získala „zlatú“ medailu, nachádza sa v európskej Top 10 a naviac tromfla najznámejšie talianske značky.

     Pýtate sa, ktorá to je? Nehľadajte za ňou žiadnu nadnárodnú spoločnosť ani známe finančné skupiny. Majiteľmi sú Slováci s vášňou pre biznis s kávou. Ich káva 75920>EBENICA ako prvá slovenská káva získala v renomovanom celosvetovom hodnotení kvality kávy – Coffee Review – 90 bodov, čo sa v medzinárodných súťažiach rovná zisku zlatej medaily. EBENICA sa tak dostala do 76086,"">rebríčka TOP 10 európskych značiek káv. Naviac svojim hodnotením tromfla aj najznámejšie a najobľúbenejšie talianske značky kávy. Za ostatných pár rokov táto značka na slovenských trhoch získala značnú popularitu. Presvedčte sa sami. Jednoducho zadajte do najznámejšieho vyhľadávača Google.sk slovo „káva“. Prvá značka kávy, ktorá sa ukáže, je EBENICA. Jej popularita sa však nezastavila na hraniciach Slovenska. Príbeh 75921,"">kávy EBENICA  – tento príbeh jedinečnosti začína v roku 2009 a pokiaľ sa chcete dozvedieť viac, určite si ho prečítajte.
Čo môže niekoho presvedčiť a motivovať k tomu, aby úplne zmenil svoj život? Naviac, keď pôsobí v nadnárodných spoločnostiach na „lukratívnych“ pozíciách s perspektívnou kariérou pred sebou? Túžba vybudovať niečo vlastné, dlhodobé a fungujúce, založené na spoločných hodnotách. Tak vznikla idea slovenskej rodinnej firmy pôsobiacej v oblasti kávy s názvom Elicsire. Elixír v preklade znamená „niečo, čo pôsobí blahodarne“.

„Vyrábať slovenskú kávu znelo ako šialený nápad, ale čím viac sme sa o tom rozprávali s priateľmi či rodinou, tým viac tá predstava získavala reálnejšie kontúry.“ hovorí Marek Fajčík zo spoločnosti Elicsire. „Ebenica je náš rukopis.“

Reprezentovať zahraničnú značku nebolo to pravé. Vydali sa teda vlastnou cestou. Plán sa začal rysovať. Káva mala zapájať zmysly, mala voňať, chutiť a mala byť prémiová z kvalitatívneho hľadiska. Dopĺňať ju mal pekný obal a za sebou mala mať príbeh. Cieľom bolo vytvoriť si vlastnú receptúru, namiešať vlastnú špecifickú chuť z viacerých odrôd a odlíšiť sa od existujúcich značiek káv. Začali spolupracovať so špecialistami v oblasti potravinárstva, designu a marketingu. Výsledkom je jedinečné spojenie chuti, logo, obal samotnej značky káv EBENICA, SIGNATURA a GURMÁNKA. Vlajkovou loďou spoločnosti sa stala Ebenica.

Ebenica kávy

„Niekoľko mesiacov sme testovali kombináciu rôznych káv, chutí a vôní. Za túto dobu sme s rodinou, s priateľmi aj profesionálmi ochutnali stovky vzoriek. Na konci bolo rozhodnuté pre tri chuťové kombinácie, všetky zo 100% arabicy. Napriek svojej rôznorodosti však majú všetky ten „náš“ jednotný charakter.“ rozpráva Marek Fajčík.

„Ebenica PIANO je najobľúbenejšia prevažne u nežnejšieho pohlavia, Ebenica HARMONELLE (http://www.vzdy.sk/ebenica-harmonelle-220g-zrno) je najobľúbenejšia a najpredávanejšia z našich káv. Ebenica INTENSIVO je káva s najintenzívnejšou chuťou a vôňou a bola vybraná napr. do súkromného Cigar clubu.“ dopĺňa.

Všetky tri druhy sú vyrábané z najkvalitnejších zŕn pochádzajúcich z kávových plantáží z celého sveta. Ich zber a spracovanie majú charakter ručnej výroby. Na Slovensko sa dostanú v podobe zelenej kávy a od tohto momentu je Ebenica čisto produktom firmy Elicsire. Pod dôkladným dozorom majstra praženia vzniká v malých dávkach čerstvá káva v najvyššej možnej kvalite.

Prvých úspechov dosiahla Ebenica doma. Začínalo sa v malom. Od každého druhu kávy bolo k dispozícii 8 kilogramov. Aby získala priame reakcie, otvorila si firma v Bratislave malú kaviareň so štyrmi stolmi.

„Káva je zážitkový produkt a tí, ktorí s Ebenicou mali skúsenosť, ju dokázali najlepšie doporučiť ďalej.“ rozpráva Marek Fajčík. „Zo získaných skúseností vieme, že najlepším nástrojom k zisteniu preferencií zákazníkov je diskusiami priamo s nimi vo vlastnej kaviarni.“

Marek Fajčík - tvorca Ebenica

Po úspechu prvej várky prichádzali noví zákazníci. Tými boli hotely, reštaurácie a kaviarne a dobre začala fungovať taktiež súkromná klientela. Dnes tvorí HoReCa takmer 50% odbytu. Ebenicu však doma neocenili jej zákazníci. Okrem získavaných nových zákazníkov po celom Slovensku získala taktiež v roku 2010 ocenenie „finalista národnej ceny za design“. Cesta k nemu bola taktiež tŕnistá a trvala niekoľko mesiacov. Názov Ebenica bol odvodený od vzácneho ebenu – ušľachtilého, tmavého a hodnotného dreva.

„Chceli sme, aby značka mala príbeh. Ebenica je naozaj odvodená od ebenu – ušľachtilého dreva, ktoré vystihuje prémiovosť, ale dali sme jej ženský rod a s týmto faktorom taktiež tým pracoval pri tvorbe obalu.“ vysvetľuje Marek Fajčík.

Design loga a obalu je dielom slovenských designerov. Od prvého prototypu obalu Ebenica až k finálnej verzii viedla cesta plná pokusov.

„Povedali sme si, že Ebenica bude „dáma vo svete kávy“ v príťažlivom obale. Ten symbolizuje siluetu elegancie ženského tela. Kofeínové kávy Ebenica sme odstupňovali aj názvami Piano, Harmonelle a Intensivo. V prípade kávy Piano je to baletka, ktorá je synonymom jemnosti, ladnosti a elegancie a samotná káva je z jedného kontinentu. Harmonelle je káva z dvoch kontinentov a harmónia chutí symbolizuje súzvuk v tanci muža a ženy na obale. Dominantou obalu Intensivo je exotické slnko a ide o kávu z troch kontinentov.“ popisuje Marek Fajčík.

Obrázky na obaloch (baletka, tanečníci a slnko) sú vraj skutočné. Boli vytvorené zo zelených a upražených kávových zŕn a potom vyfotené. Zaujímavý je fakt, že zložitý obal je technicky zložený iba z jedného kusa papiera.

Mimoriadny úspech mal ale ešte len prísť. Po dvoch rokoch od uvedenia na trh sa na jeseň roku 2012 rozhodli Slováci skúsiť porovnať svoju kávu so svetovou. S malou dušičkou a veľkým očakávaním zaslal majiteľ vzorky káv na testovanie do USA k jednému z najrenomovanejších hodnotiteľov kávy na svete – Coffee Review.

„Už pred účasťou v „Národnej cene za design“, alebo vlastne vždy, keď niečo robíte, si kladiete otázku, či to robíte dobre. V designe nám to potvrdili, ale potrebovali sme názor svetovej autority na samotnú kávu. Nikomu som nič nepovedal a poslal som všetky tri kofeínové kávy do súťaže, ktorá prebiehala v USA.“ prezrádza Marek Fajčík.

Ebenica kávy popisVýsledky prišli začiatkom roka 2013. V pozitívnom zmysle šokovali aj samotných majiteľov. 90 bodov pre každú z troch hodnotených káv bolo nad očakávania. Hlavne pokiaľ zvážite, že v medzinárodných súťažiach dosiahlo najlepšie slovenské víno doposiaľ maximálne 89 bodov. O to viac radosti tento výsledok spôsobil.

„Hodnotenie je založené na slepých testoch. Boduje sa aróma, chuť, vhodnosť podávania kávy s mliekom a pod. Každá z našich kofeínových káv Ebenica získala 90 bodov, čo sa rovná zlatej medaile. V rebríčku espresso káv sme sa so všetkými troma druhmi káv Ebenica umiestnili v TOP 10 v Európe. Porazili sme aj najznámejšie talianske značky a v TOP 10 sme sa umiestnili ako jediní zo strednej Európy.“ dodáva p. Fajčík.

Dostali sme sa tak do spoločnosti výrobcov ako napr. Soyuz Coffe Roasting, ktorý je dvorným dodávateľom kávy ruskému prezidentovi a vláde do Kremlu. A aké vlastnosti kávy hodnotitelia vyzdvihli?

„.....Konkrétne u nás dostal veľmi pozitívne hodnotenie charakter chutí, ktorý spája všetky tri druhy, intenzita kávy a chuť sladkých čokoládovo-kvetinových tónov. Ďalším vyzdvihnutým rysom bola výborná vyváženosť káv v rámci chuťového profilu bez prílišných extrémov.“ objasňuje Marek Fajčík.

Okrem kofeínových káv má však spoločnosť v ponuke aj kávu bez kofeínu, špeciálne pre dve skupiny ľudí, ktorí môžu mať problém s príjmom kofeínu. Jednou z nich sú ženy, ktoré plánujú dieťa, sú tehotné alebo koja. Pre tie je tu káva Ebenica Mammie. Pre druhú skupinu, ľudí s kardiovaskulárnym ochorením je tu Káva Ebenica Cardiac. Tieto kávy boli testované vo dvoch nezávislých laboratóriách v Čechách aj na Slovensku a dnes má firma certifikované výrobky, ktoré distribuuje aj do lekární.

A na čo sa spoločnosť plánuje zamerať ďalej?
„Veľkú príležitosť vidíme v uplatnení sa na zahraničných trhoch. Vzhľadom k tomu, že celý projekt financujeme z vlastných zdrojov a na marketing neostáva mnoho prostriedkov, komunikujeme značku prostredníctvom partnerských vzťahov napr. s Gurmán Festom“ dodáva Marek Fajčík.

Začínajú sa čím ďalej tým viac ozývať pozitívne ohlasy zo zahraničného trhu. Spoločnosť získala ďalších klientov, od odbornej verejnosti si získala rešpekt a otvára sa jej príležitosť pre expanziu. Vyváža sa do Luxemburska a Českej republiky. Vytvorili taktiež príjemný partnerský vzťah napríklad s e-shopom vzdy.sk a vzdy.cz. Jednania prebiehajú v Nemecku a v USA a uvažuje sa tiež o oblasti Ázie. Ambíciou spoločnosti je momentálne dodávať kávu zákazníkom do celej Európy a v budúcnosti snáď aj do celého sveta.

Do pozornosti dávame: vždy.sk vytvoril priamo s výrobcom ochutnávkové balíčky po 50g za prijateľnú cenu. Nájdete ich pod článkom
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus