Čo na kolobežkovanie vraví Vaše telo?

Čo na kolobežkovanie vraví Vaše telo?

Vaša noha pri odraze vyzerá, ako keby sa práve chystala do niečoho kopnúť. Práve vďaka odrazovej nohe sa posúvate vpred a ubezpečujeme Vás, že „kopanie“ je ten správny pohyb, ktorý Vám zaručí silný odraz. Ale čo Vaše kĺby? Spôsobuje im to radosť?
Pohyb, ktorý je typický pre kolobežkovanie, teda „kop nohou“, zapája do aktivity maximálnu rotáciu bedrových kĺbov, členkov a kolená. Je však viac než jasné, že činnosť odrazovej nohy a nohy na ktorej stojíte sú úplne odlišné. Záleží teda len na Vás, či jednu nohu budete mať ako Rambo, vytrénovanú a vyrysovanú a tú druhú naopak ochabnutú, bez výrazného trénovania, alebo si zvolíte opakované striedanie oboch nôh a teda ich zaťažíte obe rovnako.

Pohyb nohy, na ktorej stojíte, je dôležité mať mierne ohnuté, nikdy nie rovné. Pri odraze totiž môže dochádzať k miernym otrasom. Navyše práve mierne v podrepe sa Vám bude odrážať ľahšie a určite so mnou budete súhlasiť, že tento pohyb bude úplne prirodzený a príjemnejší, ako keby ste mali koleno narovnané a „zamknuté“ . Je dôležité si uvedomiť, že počas kolobehu na koleno a celú nohu, na ktorej stojíte, pôsobia všetky sily vytvárané pri tejto činnosti. Veľká záťaž sa práve na túto nohu prenáša po „kope“.

Koleno nohy, ktorou sa odrážate je ohnuté približne v 90 – 100°  na začiatku a postupne sa vráti pri zdvihu späť na 90°. Váš členok je prevažne celú dobu ohnutý a napnutý, až pokiaľ sa nedostane do kontaktu s vozovkou kde sa vyrovná. Sklon bedier začína asi na 120° a tento uhol sa zvyšuje pri kope. Najväčšia práca sa sústreďuje na odrazovú nohu, teda pri dotyku so zemou a pri kope, ktorý jazdca posúva vpred. Je to práve sila odrazovej nohy, ktorá Vás môže odlíšiť od Vašich súperov naokolo.

Jazda na kolobežke v sebe zahŕňa veľmi široké spektrum pohybov a spôsobov jazdy, niektoré sú dokonca veľmi podobné aj behaniu.

Viete, ktoré svaly zapájate pri kolobehu?
Horné a dolné svaly na nohách. Samozrejme, je na Vás, či budete využívať obe nohy. Takéto pravidelné striedanie je však iba v prospech Vašich končatín.

Vyššie svaly nohy Nižšie svaly nohy
Vyššie svaly nohy Nižšie svaly nohy

Noha na ktorej stojíte, možno sa nezdá, ale má na starosti veľké množstvo práce, kým sa tou druhou nohou odrážate. Preto je možné, že práve v tejto „stojacej“ nohe budete skôr cítiť únavu a bolesť. Práve preto Vám pripomínam ešte raz, že sa odporúča pravidelne striedať nohy.

Pri pohybe najviac cítite štvorhlavý sval, ale taktiež aj celú skupinu nižšie položených svalov na nohe, ktoré sú namáhané (tibialis and calf – gastrocnemius soleus). Noha na ktorej stojíte sa na koniec „kopu“ vyrovnáva.

Pri odraze nohou sa zapájajú do pohybu svaly, ktoré sú veľmi podobne zaťažované ako pri behu, avšak bez poškodení pri nárazoch. Dovoľujeme si poznamenať, že šľacha pod kolenom, lýtka a zadok sú najviac namáhané. Taktiež vstupujú do pohybu aj prsné a brušné svaly, biceps, triceps.

Ste prekvapení, aké množstvo svalov a partií Vášho tela posilňujete pri kolobehu? A vy ste si možno chceli len vytrénovať zadok. Pohyb na kolobežke Vám teda ponúka pridanú hodnotu vo forme trénovania mnohých ďalších častí Vášho tela. Tak čo? Skúsite aj vy takouto formou si vycibriť tú Vašu postavu?

Dokolobežkovania priatelia!
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus