Keď je auto obrazom majiteľa

Keď je auto obrazom majiteľa

     Každý z nás by chcel mať „taký malý showcar“. Od snov nebýva ďaleko ku realite, o čom sa môžete presvedčiť na vlastné oči na Rossiho Eclipse. Jeho začiatky mali jasné kritériá, auto má byť pekné, rýchle a musí upútať ľudí – aby sa bolo na čo pozerať.

     Strávil som na internete kopu času hľadaním toho vysnívaného auta, až ma upútalo jedno pekné červené Mitsubishi Eclipse. Doviezol som ho z Nemecka, a ako prvé, čo sa na aute robilo bol motor, výmena rozvodov, spojky, filtra, ložiská... toto všetko mi však robil známy, pretože motorová časť nie je moja silná stránka. No, čo sa týka nejakých tuningových úprav motora, všetko je originál a zatiaľ sa to ani nechystám zmeniť, podotýkam zatiaľ :o). Ako ďalšie prišli na radu spojlery. Auto bolo ospojlerované bodykitom z Nemecka, malo dosť zájdenú farbu, a tak sa všetko odmontovalo, dopasovalo presne na mieru a šlo to na prelakovanie. Zatiaľ sa vymenili sériové 15 palcové kolesá za 17-nástky elektróny značky Keskin. Vpredu 8.5 palcové, obutie Dunlop 215/40 17, vzadu 10 palcové, obutie Dunlop 245/40 17. Síce je to predný náhon, no opticky to vyzerá super, preto som riešil takúto variantu - vpredu užšie a vzadu širšie límce kolies. Športový podvozok tam už bol, čiže s tým som starosti nemal. Ďalej prišlo na radu podsvietenie, ktoré je namontované pod celým autom, 4 červené diódove neóny. Riadiaca jednotka neónov sa zapína a vypína diaľkovým ovládaním. Naviac je možné nastaviť až 16 rôznych blikajúcich efektov a jeden z nich je aj blikanie do rytmu hudby, čo v noci stojí zato vidieť :o) V rámci optických úprav ešte spomeniem spätne chrómové zrkadlá, v ktorých sú namontované blinkre, nejaké chromové doplnky ako napr, stierače, ostrekovače a imitácia úchytov kapoty. Nezanedbal som ani svetlá. Dopredu som namontoval xenonové svetlomety s takzvanými angel eye-smi. Do čočiek som osadil xenóny o sile 8000 k, s čím je v noci zážitok jazdiť :o). Vedľa nich sú namontované stroboskopy, zadné svetlá tiež neostali pôvodne a rovnako som volil číru optiku.

     Na aute iste neprehliadnete veľké krídlo, ktoré ma stálo veľa času, pokiaľ som dosiahol terajšiu podobu. Stredné časti sú nastriekané do farby auta a boky sú leštené. Ako veľké finále nakoniec prišiel polep na auto, s ktorým mi pomáhal kamoš. Ako inšpiráciu sme použili vinily s hry Need for speed – Underground. Vybrali sme zopár návrhov a z nich jeden konkrétny, ktorý mi vyrobil kamarát presne na mieru. Lepenie síce trvalo celý deň, no výsledok sa mi páči a myslím že stojí za to..

     Z exterierových úprav prejdeme k interiérovým. Podstatnou časťou úprav je zástavba hudobnej sústavy od značky JBL. Z konkrétnym návrhom spraviť z auta show-car, ktorý sa mi páčil, za mnou prišla firma 4-way z Trnavy. Dali sme dokopy nejaké komponenty, ktoré som si v aute vedel predstaviť. Značku JBL som volil preto, lebo je to popredný predajca hudobných komponentov do áut v Európe. Páči sa mi na nej, že výkon, ktorý udávajú je meraný a nie fiktívny a prepracované konštrukcie reproduktorov ma veľmi zaujali. Základom je rádio, ktoré je značky Pioneer a od tejto značky ma nikdy nič neodradí. Perfektný zvuk, ktorý mi sedí a nastavenia nemajú ani najmenšiu chybičku. Ide sa o model DEH –P5900MP, no časom by som rád prešiel aj na vyššiu radu.

     Z montáže začneme najprv tým, že celé vnútro auta sa rozobralo a vytlmilo tlmiacim materiálom Dynamat. Všetky plasty, ktoré sa postupne dávali do auta sa vytesnili penou – takzvaným Fonopolom (obdoba ANS peny) aby sa predišlo nepríjemným vibráciám. Keď bolo všetko na svojom mieste, prišli na rad dvere. Tie mi robil kamarát z Trnavy. Tapacír dverí sa skladal z troch častí. Dve ostali pôvodné a tretia dostala nový vzhľad. Prelaminovala sa tak, aby bol reproduktor natočený na jazdca a spolujazdca v aute a k nemu sa vyrezal otvor a prispôsobilo umiestnenie výhybky. Keď to bolo hotové a vybrúsené, išlo to na obtiahnutie koženkou. Do predných dverí teda šli 2-pásmové reproduktory značky JBL P6560C. Tapacír sa naviac vytlmil tiež Fonopolom a nasadil sa na dvere, no s tým bol menší problém. Keď sme traja natláčali tapacír a jeden držal dvere. No podarilo sa to nakoniec a pekne drží po kope. Tieto reprá sú ťahané dvojkanálovým zosilňovačom JBL GTO752, ktorý je umiestnený v prednej časti auta pod airbag-om spolujazdca pre nedostatok viditeľného miesta v aute. Zadné reprá sú JBL GTO6507C, ktoré sú napájané rádiom len na dokreslenie priestorového zvuku v aute. Sú to tiež 2-pásmové reproduktory, výhybka je umiestnená pod tapacírom a výškové reprá v kufri sú zapustené do laminátového krytu, k nemu sa dostanem o chvíľu. Montáž hudby v aute bola teda z časti hotová, až na kufor. S tým sa chvíľu čakalo, až som sa nakoniec rozhodol osadiť ho. Volil som zosilňovač JBL BPX1100.1 a reproduktory JBL P1022. Zosilňovač treba napájať kvalitným káblom, preto padla voľba na kábel od Dietz o hrúbke 35 mm. Na batériu sa uchytil napájacie vodiče pomocou svoriek od Audison Connection.

     Montáž kufra sa začala asi takto: kufor sa najprv rozobral, vytlmil a odhlučnil od hluku, ktorý šiel z hlasitého výfukového potrubia. Naspäť sa poskladal a vložila sa do neho vopred pripravená reprobedňa navrhnutá podľa parametrov, ktoré boli udané pri reproduktoroch. Repro bedňu sme skrutkami uchytili do podlahy aby pevne držala. Ďalej sme si spravili železnú konštrukciu, na ktorej mal byť uchytený zosilňovač. Na konštrukciu sme presne vyrezali dosku, ktorá mala držať rovinový tvar. S papierovou lepiacou páskou sme pomaly vytvorili tvar, na ktorý sme neskôr nanášali laminátovú vrstvu. Po postupnom nanesení aspoň 4 mm vrstvy a vytvrdnutí laminátu sme bedňu vytiahli z kufra a v garáži sme pokračovali s úpravami a postupne sme tvarovali boky tak, aby lícovali presne s obrysmi kufra. Následne sme gitom dotvarovali povrch a vzniknuté nerovnosti. Keď bol povrch „krytu“ podľa predstáv začali sme naň nanášať vrstvu gumo-asfaltového materiálu (gumoasfalt-tlmiaci material). Po nanesení sme štetcom vytvorili ježkovitý povrch, ktorý ladil s povrchom reproduktorovej membrány. Kým to všetko zaschlo, spravil sa poriadok v kufri a po zaschnutí a drobných úpravách sme bedňu spolu s krytom osadili do kufra. Po spätom uchytení bedne do auta sme začali osádzať audio komponenty, od reproduktorov, na ktoré sme ešte pred osadením nalepili prúžky Fonomat-ového tlmiaceho materiálu z dôvodu lepšej tesnosti na danom povrchu, kapacitora značky Dietz 3 F, až po zosilňovač a výškové reproduktory. Po premyslení kabeláže sme navŕtali potrebné diery a pozapájali komponenty. Po odskúšaní sme spokojne zobudili všetkých susedov, ktorí na nás chceli zavolať pánov policajtov z dôvodu rušenia nočného kľudu (doba skúšania 23:15) :o)). Na druhý deň sa šlo na tuningový zraz, kde nám prácu pochválili a počuli sme len kladné reakcie ľudí. Je to niečo iné z dôvodu povrchovej úpravy ako obyčajné laminátové dekle a podobne úpravy kufrov. Aj vďaka ústretovosti pri tvorbe cien zo strany distribútora značky JBL na Slovensku, DSI Slovakia, sa môžeme tešiť takémuto skvelému hudobnému osadeniu.

Zdroj: ATmagazín 08/2008
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus