Van pre Music ONE

Van pre Music ONE

     Toto auto môžete poznať z obrazovky nemenovanej komerčnej televízie, konkrétne z relácie Music One. Ako vznikalo a čo sa v ňom schováva?
     Idea vytvoriť reprezentačné multimediálne auto skrsla v hlave Joža Poláčka alias Jopa, keď rozbiehal novú hudobnú reláciu Music One a potreboval čosi na upútanie pozornosti. Podľa Jopa to mal byť legendárny minibus VW z čias hippies. Po oslovení viacerých tuningových špecialistov zo slovenskej scény sa spolu so sponzormi rozhodli pre trnavskú firmu Speedy Cars. Dano Speedy, majiteľ firmy, dostal voľné ruky. Najprv vytvoril počítačovú vizualizáciu, podľa ktorej sa má robiť exteriér, interiér mal navrhnúť samotný sponzor. Nakoniec však celé auto, ako ho vidíte, vrátane muziky, navrhli a robili „spíďá-ci“. Na samotnú realizáciu bolo pomerne málo času, takže potrebovali auto s karosériou v čo najlepšom stave. Našli ho začiatkom marca v Česku, no s prestavbou mohli začať až v polovici apríla. Pritom vysielať sa malo už v júli, takže na prácu im ostali len tri mesiace.
Exteriér
     Z pôvodného auta neostal kameň na kameni. Všetko šlo von - obklady, čalúnenie, elektronika, kabeláž, motor, proste všetko. V dielni stála holá karoséria. Po potrebných opravách sa pustili do trojfarebného lakovania. Výber farby bol, samozrejme, dopredu daný sponzorom relácie. Autu vyrobili nové nárazníky a prahy z nerezových trubiek - evokujú modernu, no nekričia, ale ctia dizajn celého busíka. Úlohu nosiča zrolovatelnej markízy splnila záhradka na streche. Samotná klietka je, samozrejme, z nerezových trubiek a je vyleštená do vysokého lesku, ostatne tak ako aj prahy a nárazníky. Predné svetlá majú modernú číru optiku a nerezové šiltíky, ktoré sú na týchto typoch áut veľmi populárne. Zadné svetlá sú vyrobené z produktov Hella a vsadené do vlastnoručne vyrobeného čela. Vozidlo nemôže stáť na ničom inom než na 18-palcových diskoch s nízkoprofilovými plášťami. Samotné disky pochádzajú od spoločnosti MAM, ktorá patrí pod renomovaného nemeckého výrobcu diskov Kes-kin. Veľkosť a vysadenie diskov (ET) sú vymerané presne tak, aby sa blatníky nemuseli upravovať. Pod kapotou, resp. pod batožinovým' priestorom bol pôvodne 1,6-litrový boxer s 50 koníkmi, ktorý sa však (zrejme pre nie príliš úctivé zaobchádzanie vzhľadom na jeho vek) časom zadrel. Teraz sídli na jeho mieste 1,8-litrový boxer vzducháč ručne vyrobený z amerických komponentov.

Hoci má tento bus niekoľko moderných prvkov, ctí si pôvodný dizajn.
     Je tam SCAT kľuka, kované piesty, leštené ojnice, zväčšované kanály, krátke sacie potrubie, dva dvojité karburátory, výkonnejšia Sahara na chladenie, výfukové zvody ako z Porsche (kvôli potrebnej dĺžke je potrubie od zvodov ťahané pod autom okolo celého motora). Výkon tohto agregátu by po zabehnutí mal dosahovať 120 -140 koni. Samozrejmosťou stí reklamné nálepky s logom relácie Music One.

Music ONE

Tri zóny
     To najdôležitejšie je však vo vnútri. Interiér je rozdelený do troch častí. Prvú tvorí kabína vodiča, druhú samotné štúdio a tretia - na mieste bývalého batožinového priestoru - patrí diskdžokejovi. Samozrejme, celý interiér je prečalúnený a farebne zladený s exteriérom, striebornú farbu však nahradila biela.


Zóna prvá...

     Palubovka je kompletne prerobená, vsadené nové budíky (teplota a tlak oleja, otáčkomer), ovládanie nezávislého kúrenia - áno, tento 30-ročný fešák dostal špičkové teplovzdušné nezávislé kúrenie, aké sa napr. montuje aj do vozidiel Mercedes-Benz, rádio Kenwood KDC-W8531Y a potrebné ovládače elektroniky. V kabíne je dokonca i taká vychytávka ako radenie rýchlostí ShortShift - tzv. skrátené radenie. Nie je to však odrezaná, skrátená radiaca páka. Zmenené sú dráhy v kulise, výsledkom čoho je absolútne presné radenie s iba zopár centimetrovými dráhami, tak ako to poznáme zo športiakov. Nechýba ozvučenie prostredníctvom komponentových 165-mm reproduktorov JBL P6550C s výkonom 270 W vo dverách. Namiesto pôvodných sedačiek sú tam športové Recará. Pod nimi je skrinka elektroniky, ktorá ovláda kompletný audio-video systém. Auto má tri prúdovo-napäťové okruhy - prvý s 12 voltmi patrí samotnému vozidlu, druh , 220-voltový napája počítač. chladničku, kávovar, televízory, gramofóny a ostatné 220-V spotrebiče. Tretí okruh (12-voltový) napája celú audio-techniku. Napätie do tretej siete dodávajú trakčné akumulátory a meniče z 200 V na 12 V. Pre zaujímavosť, audiosústava odoberá v špičkách prúd cez 200 ampérov.

Zóna druhá...

     Srdcom auta je stredná časť - štúdio, ktorému dominuje 36-palcový LCD televízor zabudovaný do steny oproti dverám. Pod ním je tzv. reproduktorová stena s ôsmimi oválnymi 6x9-palcovými 2-pásmovými koaxiálnymi reproduktormi JBL GTO 926E s výkonom 100/ 300W (RMS/maximálny výkon), dvomi 4-kanálovými zosilňovačmi a medzi nimi umiestneným kapacitorom Pred „reprostenou“ je dvojdielna lavica s troma (v jednej časti dva v druhej jeden) zabudovanými 300-mm basovými reprákmi JBL GTO 1202D (300/ 1200 W). Lavice spolu s basákmi sú vyberateľné. Každý basák má vlastnú ozvučnicu a cez dlhé káble vedia hrať aj mimo auta. Veľmi efektným prvkom lavíc sú vyrezané znaky nôt nad basákmi, z ktorých (keď hrá muzika dosť hlasno) cítiť tlak vzduchu. Celkovo sú v aute tri štvorkanálové a dva dvojkanálové zosilňovače. Dvojkanálové napájajú do mostíka basové reproduktory, štvorkanálové zas zvyšné reproduktory. Všetky zosilňovače majú tzv. polozapustenú montáž, t.j. časť ich prednej steny je voľne viditeľná a všetky sú podsvietené modrými neónmi. Prúdové špičky vyrovnáva 20-faradový hybridný kondenzátor DIETZ 21020. Batožinový priestor je zvýšený a na jeho prednej stene sú dvoje dvierok. Za ľavými je vystavený počítač, pravé dvierka ukrývajú odkladací priestor pre klávesnicu, myš, diaľkové ovládače, sieťové zásuvky a pod. Nad týmito dvierkami je stena, ktorá oddeľuje štúdio od zadnej časti. Zo strany štúdia je na nej „zavesený“ jeden 4-kanálový zosilňovač, z opačnej strany sa oň opiera 26-palcový LCD monitor. Ako centrálna jednotka je použité multimediálne PC, ktoré obsahuje špeciálny softvér, ktorý z PC vytvoril domáce kino s moderným plnohodnotným grafickým rozhraním ovládajúci diaľkovým ovládačom všetky multimediálne aplikácie - prehrávanie filmov, hudby z CD, MP3, HDD, ovládanie equalizéru a pod: Z PC sú napájané cez VGA kartu napríklad oba televízory, pričom na oboch ide rovnaký obraz. Vedľa PC je prepínač vstupov - skrinka ktorá prepína medzi jednotlivými zdrojmi a zabezpečuje, aby reproduktory hrali vždy len z jedného zdroja - buď z rádia, PC alebo mixpultu. PC je nakonfigurovaný aj ako herná konzola. V aute sa nachádzajú dva bezdrôtové herné ovládače - gamepady, určite dobre známe majiteľom herných konzol, ako napr. Playstation. A aké by to bolo multimediálne štúdio, ak by nemalo bezdrôtový mobilný internet. Po ľavej i pravej strane sú umiestnené praktické malé sklopné stolíky, V strope kabíny a štúdiovej časti, ale aj v zadných dverách je niekoľko halogénových bodových svetiel. Tie sú také silné, že pri nakrúcaní v noci ani netreba použiť externé prisvecovanie. Majú celkový výkon okolo 300 W.

Zóna tretia...

     Z bývalého batožinového priestoru sa stalo kráľovstvo „dídžeja“. Má tu dva gramofóny Technics SL-1200MK2 a najtenší mixážny pult Nu-mark Priestor auta totiž neumožňoval umiestniť širší mixpult. Samotný stolík, v ktorom sú zariadenia umiestnené, je výsuvný a nachádza sa v tuneli s dvoma plexisklovými priezormi, v ktorých sú vygravírované logá Music One. Tie sú podsvietené modrým neónom. Nad pultom je 26-palcový LCD televízor a po jeho bokoch 165-mm reproduktory JBL C608GTi so 150/600 W v špeciálnych ihlanových uloženiach nasmerované smerom von.

Music ONE

Buď super alebo vôbec
     „Najväčšou výzvou bolo, že auto muselo byť hneď na prvý pokus dokonalé, navyše za pomerne krátky čas. Na porovnanie, ak stavia prototyp automobilka, trvá jej to rok, niekedy aj viac, a aj tak nie je dokonalý. Náš minibus sa staval 3 mesiace a všetko muselo fungovať a zapadať do seba. Problém bol napríklad s chladničkou, ktorá mala byť zabudovaná, no nevedeli sme jej rozmery a či sa po obstavaní nebude prehrievať a nebude treba použiť prídavné ventilátory,“ - hovorí Dano Speedy. Všetky objemy ozvučníc reproduktorov sú presne vypočítané pre dané reproduktory a celá karoséria dôkladne vytlmená. Ak totiž chalani zo Speedy Cars robia muziku, potom ju robia poriadne - alebo ju nerobia vôbec.

Music ONE
comments powered by Disqus