
Nová JBL GTO séria
Americký výrobca spadajúci pod audio gigant Harman International vypustil na trh inovovanú sériu reproduktorov série GTO (Grand Touring), ktorá už roky kraľuje priaznivým pomerom ceny a výkonu na pomedzí entry levelu a strednej triedy.
KONŠTRUKCIA
Typickým znakom série je uvádzaná nominálna impedancia 2Ω, avšak v realite sa pohybuje na úrovni 2.7Ω a tak sa nemusíte obávať ani ich pripojenia k autorádiu. V prípade externých zosilňovačov vďaka nej dosiahnete maximálneho výkonu, keďže každý kvalitný dvoj- resp. štvorkanál je stabilný do záťaže 2Ω a jeho výkon je cca 1.5 násobny v porovnaní s pripojením štandardného 4Ω reproduktora. Ďalším pozitívom je vysoká citlivosť a tak najproblémovejšia vec reproduktora, jeho účinnosť, dosahuje vysokých hodnôt.
Základom konštrukcie stredobasových meničov je plechové časi so strieborným nástrekom, ktoré je rigidné vďaka sústave prelisov a dokonalo zamedzuje parazitným rezonanciám. Naň je cez kvalitný a nepriaznivým klimatickým podmienkam odolávajúci záves z butylovej gumy prichytená patentovaná Plus One membrána, ktorej základom je polypropylén vstredkovaný do formy výhodou je väčší povrch v porovnaní s konkurenciou v každej veľkostnej triede meničov. Vďaka konštrukcii šasi a vysokosýteným magnetom stredných rozmerov, sú akceptovateľné aj montážne hĺbky jednotlivých reproduktorov. Pri nových výškových meničoch vsadili na mylarovo-titaniový kompozit, ktorý je tuhý ale zároveň aj ľahký a tak poskytuje vysokú účinnosť. Technológia Uni-Pivot umožňuje nasmerovanie výškových reproduktorov pri vybraných koaxiálnych modeloch vďaka ich osadeniu pod 15˚ uhlom a možnosti ich otáčania v osi. Patentovaný I-Mount kit pri komponentných setoch je zase dokonalou ukážkou, z ktorej by si mala brať príklad aj konkurencia. Ten vám totiž umožní nainštalovanie kalotových meničov v akejkoľvek pozícii, s následnou možnosťou presného smerovanie. V prípade koaxiálnych verzií je výhybka riešená jednoducho - kondenzátorom pre výšky. Pri komponentoch ma potešili jej malé rozmery, takže s ich umiestnením žiadny problém nebude a voči staršej verzii sú konečne väčšie prípojné terminály a nechýba ani útlm (hoc len skokovo o -6dB),
Čo sa týka koaxiálnych verzií, nechýbajú normované rozmery 8, 10, 13, 16.5cm a 4x6, 5x7 či 6x9" v dvojpásmovom vyhotovení. Milovníci trojpásmových koaxiálnych verzií ocenia 16-ky GTO638, ovály GTO938 v rozmere 9x6" a klasici si na zadnom plate vychutnajú 20cm koaxiál GTO838. Zvukovou referenciou sú rozhodne komponentné sety. Najlacnejším je 13cm GTO508C, avšak komerčne najzaujímavejším bude 2-pásmová klasika GTO6508C v normovanom rozmere stredobasu 165mm. Pre tých, ktorí už dlho snívajú o 3-pásmovom komponentnom sete, ale nemaj 10 či 20 000 Sk na vyhodenie, prináša JBL set GTO6538C ktorý je okrem výškovej kaloty 16.5cn stredobasu doplnený o kónický stredový reproduktor, takže konečne si môžete dopriať excelentné priestorové zobrazenie aj za dostupné peniaze.
ZVUK
My sme si ako zástupcov zvukových vlastností zobrali 2 najpredávanejšie modely. Prvým bolo 2-pásmo GTO6508C, ktoré potvrdilo vysokú citlivosť v spojení s autorádiom a po napojení externého zosilňovača sme z neho vyžmýkali nielen zaťažitelnostné, ale aj zvukové maximum. Charakter prejavu dominoval dynamikou a otvorenosťou. Kompá sa nesnažili zbytočne o najhlbšie frekvencie, ale pásmo stredobasov nestrácalo drajv ani objem a rockové veci zahralo s vervou. Vynikajúco na tom bola aj otvorenosť a informácie pri vokáloch a celkovo v strednom pásme. Vyššie stredy a výšky patrili do kategórie tvrdších a prezentnejších, čo olo citeľné hlavne pri vyšších frekvenciách a klavír či trubky mali rezervy vo farbe, ale na druhej strane s hip-hopom či elektronikou si poradili na danú triedu bravúrne. Ovály len potvrdili charakter, ktorý dominuje danej sérií a zaujali podaním basovej zložky či celkovou dynamikou.
ZÁVER
Z danej série viete vyskladať systém pre akékoľvek auto, takže si v prípade viacerých reproduktorov viete zabezpečiť rovnaký charakter prejavu a podobné parametre, aby konečný zvuk znel kompaktne. K dobrým mravom výrobcu patrí aj to, že ku každému meniču máte v návode uvedené TS parametre, čo rozhodne nie je v tejto kategórii pravidlom, skôr svetlou výnimkou. A to všetko za viac, než priaznivú cenu.
Zdroj: autohifi & navigácie
Typickým znakom série je uvádzaná nominálna impedancia 2Ω, avšak v realite sa pohybuje na úrovni 2.7Ω a tak sa nemusíte obávať ani ich pripojenia k autorádiu. V prípade externých zosilňovačov vďaka nej dosiahnete maximálneho výkonu, keďže každý kvalitný dvoj- resp. štvorkanál je stabilný do záťaže 2Ω a jeho výkon je cca 1.5 násobny v porovnaní s pripojením štandardného 4Ω reproduktora. Ďalším pozitívom je vysoká citlivosť a tak najproblémovejšia vec reproduktora, jeho účinnosť, dosahuje vysokých hodnôt.

Čo sa týka koaxiálnych verzií, nechýbajú normované rozmery 8, 10, 13, 16.5cm a 4x6, 5x7 či 6x9" v dvojpásmovom vyhotovení. Milovníci trojpásmových koaxiálnych verzií ocenia 16-ky GTO638, ovály GTO938 v rozmere 9x6" a klasici si na zadnom plate vychutnajú 20cm koaxiál GTO838. Zvukovou referenciou sú rozhodne komponentné sety. Najlacnejším je 13cm GTO508C, avšak komerčne najzaujímavejším bude 2-pásmová klasika GTO6508C v normovanom rozmere stredobasu 165mm. Pre tých, ktorí už dlho snívajú o 3-pásmovom komponentnom sete, ale nemaj 10 či 20 000 Sk na vyhodenie, prináša JBL set GTO6538C ktorý je okrem výškovej kaloty 16.5cn stredobasu doplnený o kónický stredový reproduktor, takže konečne si môžete dopriať excelentné priestorové zobrazenie aj za dostupné peniaze.
ZVUK

ZÁVER
Z danej série viete vyskladať systém pre akékoľvek auto, takže si v prípade viacerých reproduktorov viete zabezpečiť rovnaký charakter prejavu a podobné parametre, aby konečný zvuk znel kompaktne. K dobrým mravom výrobcu patrí aj to, že ku každému meniču máte v návode uvedené TS parametre, čo rozhodne nie je v tejto kategórii pravidlom, skôr svetlou výnimkou. A to všetko za viac, než priaznivú cenu.
Zdroj: autohifi & navigácie