Malý princ

Malý princ

     Ak poznáte Malého princa, prosím, vstúpte s ním na novú planétu čistého zvuku, na planétu, na ktorej nie sú problémy s vernosťou, priateľstvom a krásou. A ani vstupné nie je vysoké, pretože každý bez ohľadu na bohatstvo je tu vítaný. Tak teda nech sa páči – miesto, kde je príjemný zvuk aj obraz, vás už očakáva...

     Ak by bol v čase Exupéryho známy pojem vernej reprodukcie, možno by sa takáto planétka pre hifistov ocitla priamo v svetoznámej knižke. Vtedy však svet žil inými problémami a radosťami, takže nezostáva nám nič iné, len si takúto planétu imaginárne vytvoriť. A to sa podarilo aj vďaka importérovi DSI Slovakia, ktorý nám zapožičal na testovanie AV prijímač Harman/Kardon AVR 355. Ide o prvú novinku z obnovy celého typového radu, ktorá, mimochodom, prichádza od tejto firmy so železnou pravidelnosťou. A testovanie to bolo nadmieru príjemné, pretože v tejto cenovej kategórii sú výsledný zvuk, dizajn a celková funkcionalita na veľmi vysokej úrovni. Ale to už necháme na posúdenie vám.
DIZAJN
Harman/Kardon AVR355     Minimalistický, a čo je najdôležitejšie nadčasový dizajn je už dlhšie obdobie doménou Harman/Kardon. Decentný dvojfarebný panel sa delí na spodnú tmavosivú časť a vrchný pás čierneho akrylu, pod ktorým je rafinovane umiestnený displej. Na pravej strane je ďalšia firemná zaujímavosť a špecialitka – regulátor hlasitosti v podobe tenkého medzikružia. Po zapnutí prístroja sa jemná a nenápadná decentnosť pretaví do kompletnej informácie v rozmernom zobrazovacom poli. Bodový vákuový displej s jemnými bielomodrými znakmi dopĺňa biele podsvietenie sieťového spínača a už spomenutého ovládača hlasitosti. Na základné ovládanie je k dispozícii zopár tenučkých tlačidiel situovaných presne na rozhranie farieb, takže sú takmer neviditeľné. No to nie je nijako na škodu, pretože ovládanie pôjde i tak cez DO. V celkovom hodnotení dostáva dizajn plných desať bodov, pretože je technicky veľmi čistý a značne nadčasový. No a to high... či vlastne low end, musí byť, nie...?

VÝBAVA
     Aj napriek minimalistickému vzhľadu je vnútorná výbava presným opakom zovňajšku. Kam len virtuálne oko padne, tam vidno stopy precíznej a dlhoročnej práce odborníkov. Poďme najprv na koncové stupne, ktorých je dohromady sedem. Multikanálové ozvučenie teda pracuje v režime 7.1, t. j. Harman/Kardon AVR355okrem dvoch surroundov sú signálom napájané aj ďalšie dva zadné kanály s názvom „back surround“. V praxi to znamená, že pôvodné surroundy sa presúvajú na strany posluchového miesta, kde presnejšie lokalizujú zvukovú scénu okolo poslucháča. Ak je pre vás ozvučenie v režime 5.1 úplne dostačujúce, tak dva zostávajúce kanály sa dajú elegantne využiť v režime Multiroom a ozvučiť bez ďalších investícií spálňu či pracovňu. Deklarovaný výkon jednotlivých koncových stupňov nie je podľa papierov nijako ohromujúci (70/55 W stereo/multikanál), ale to je len zdanie, resp. seriózny prístup výrobcu, ktorý v záplave extrémne vysokých komerčných údajov konkurencie trochu mätie. V prvom rade sú to hodnoty namerané do 8-ohmovej záťaže so skreslením iba 0,07 % THD. Ďalší vtip je v tom, že oveľa podstatnejší údaj než výkon je pre Harman/Kardon tzv. HCC (High Curent Capability), čo je schopnosť okamžitého dodania prúdu zo zdroja do koncových stupňov. V prípade AVR 355 je to dostatočne „šťavnatých“ +/–35 ampérov. Potom sa niet čo čudovať, keď v zvukovom hodnotení tieto prístroje obracajú naruby všetky doterajšie rebríčky vnútorných hodnôt nejedného hifistu. Stabilný a nekompromisne dimenzovaný zdroj je podmienkou a v prípade všetkých AV prijímačov od Harman/Kardon dokonca zdvojenou. V praxi to znamená, že predný pár reproduktorov plus center má vlastné napájanie a takisto aj zadné efektové reproduktory. Vďaka tomu nedochádza k degradácii zvukovej kvality po zaradení režimu domáceho kina, resp. súčasnej kombinácie domáceho kina a multiroomu. Posledným dôkazom o kvalite všetkých koncových stupňov je ultra široké prenosové pásmo, ktoré sa začína od 10 Hz a končí až pri 100 kHz, ako aj stabilita do 2 ohmov.

Harman/Kardon AVR355     Od cesty vstupu signálu je ešte zopár technických vychytávok. Poďme predstaviť tie najhlavnejšie. Digitálny zvukový procesor s označením „Cirrus Logic 32-bit“ zabezpečuje okrem iného spracovanie a dekódovanie aj takých formátov, akými sú Dolby TrueHD, DTS-HD alebo Dolby Digital Plus. Novinkou je zvukový procesor Logic 7, pôvodne vyvinutý priamo vo firme Harman/Kardon pre štúdiá, ktorý z čisto dvojkanálového zdroja umožňuje vytvárať päť- až sedemkanálovú reprodukciu s vyššou presnosťou a výrazne zlepšenou separáciou medzi jednotlivými kanálmi s plnohodnotným zvukovým spektrom. V praxi dopadlo odskúšanie tohto efektového multikanálového dekodéra veľmi zaujímavo, pretože zo sterea dokázal, nikto nevie ako a kde, vydolovať aj zvukové informácie pre zadné surroundy. V prípade multikanálu je k dispozícii najnovší Dolby TrueHD s bezstratovou technológiou s dátovým tokom až 18 Mbit pre celkovo až 8 kanálov (24 bit/96 kHz), ktorý prenáša vernejšie zvukové informácie do všetkých kanálov a pridáva ďalšie možnosti, akou je napríklad riadenie dynamického rozsahu. Klasika z oblasti dekodérov ako DD, DDEX, DTS 5.1., DTS-ES Matrix, DTS-ES Discrete, DTS Neo:6 alebo Pro LogicII zostávajú. Ďalším krokom signálu k presnému zvukovému nastaveniu sú korekcie so štvornásobnou správou basov či ekvalizácia každej dvojice kanálov samostatne. K dispozícii je funkcia EzSet/EQ s možnosťou automatického nastavenia. V balení je malý mikrofón, ktorý sa zapája do slúchadlového konektora a umiestňuje na posluchové miesto do výšky hlavy. V menu potom stačí zvoliť príslušnú voľbu a firemný „softvér“ EzSet/EQ vám zmeria prítomnosť všetkých reproduktorov a optimálne nastaví oneskorenie a frekvenčnú charakteristiku pre každý kanál samostatne. Podmienkou je zabezpečiť ticho v miestnosti, pretože systém pomocou šumového signálu premeriava jednotlivé akustické cesty. Navyše, prehľadné grafické zobrazenie miestnosti na obrazovke zároveň aj označuje reproduktor, ktorý sa momentálne preveruje. Keď sme už pri nastavovacom menu, dvojriadkový displej prístroja príliš veľa možností neskrýva, i keď v prípade núdze sa dá nastaviť všetko potrebné aj cez neho. Podstatne vyšší ovládací komfort ponúka HDMI výstup na zobrazovací panel, kde sa v submenu dá zorientovať okamžite, a to bez potreby manuálu. Nastavenie akejkoľvek veličiny od ekvalizéru, farieb či manuálnej konfigurácie reproduktorov je hračkou a niektoré nastavenia sú spestrené aj elegantnou animáciou. Režim Multiroom umožňuje dodávať zvuk z dvoch rôznych zdrojov do dvoch alebo viacerých miestností. V praxi je možné prehrávať CD alebo DVD v hlavnej miestnosti a v druhej počúvať rádio s rozdielnou hlasitosťou. V prípade viacerých externých vstupov je možné tieto medzi sebou kombinovať. Samozrejmosťou je aj samostatné diaľkové ovládanie pre druhú miestnosť. V tejto súvislosti sa ako veľmi užitočnou javí technológia A-BUS Ready, vďaka ktorej môžeme výstupný signál, ako aj ovládacie povely z a do AV prijímača prenášať prostredníctvom štandardného konektora RJ-45 do modulu A-BUS umiestneného vo vedľajšej miestnosti (nie je súčasťou balenia).

     Toľko v skratke zvuková časť signálu, nemenej zaujímavou je aj obrazová časť. Množstvo rozhraní na zadnej strane vrátane niekoľkých komponentových vstupov a štvorice HDMI (HDMI 1.3a repeater) s 12-bitovou farebnou hĺbkou nenechá nikoho na pochybách, že na prepínanie video signálov sú tu dostatočne pripravení. Navyše, špičkový video procesor Faroudja DCDi Cinema dokáže previesť ľubovoľný video signál nižšieho rozlíšenia a kvality na signál s progresívnym scanom až do hodnoty 1080p (upscaling). Výsledkom je výrazne kvalitnejší obrazový signál než na výstupe z klasického analógového videa či z terestriálneho vysielania TV. K výbave AVR 355 patrí aj priama konektivita pre „The Bridge II Docking Station“, čo je v preklade možnosť pohodlného pripojenia externej dokovacej stanice pre iPod prehrávača ako ďalšieho externého dodávateľa zvukového signálu. A nakoniec pre slúchadlá bol vyvinutý nový systém priestorového zvuku Dolby Headphon. K AV prijímaču sa dodávajú dve diaľkové ovládania. To menšie pre Multiroom už bolo spomenuté, to druhé je pomerne veľké, prehľadné a podsvietené s možnosťou naučiť sa ovládať až osem prístrojov.

Harman/Kardon AVR355

ZVUKOVÉ A OBRAZOVÉ PODANIE
     Netreba azda zdôrazňovať, ako si tento fešák rozumie s firemným prehrávač DVD 49, ktorého profil nájdete v tomto čísle HIGH END-u. To, čo dokáže AVR 355 predviesť so signálom, by nebolo v tejto cenovej triede ešte pred pár rokmi mysliteľné. V prípade čistej stereo reprodukcie je výsledný sound prezentovaný s hĺbkou a excelentnou priestorovosťou, a to nielen medzi pravým a ľavým kanálom, ale aj medzi blízkym a ďalekým zvukovým poľom. V niektorých aspektoch sa toto podanie svojou zvukovou kvalitou a bezproblémovosťou už už dotýka audiofilských výšin, kde sa nerieši podanie basov, stredov a výšok, ale zvukový obraz sa berie komplexne. Samozrejme, to sa dá až potom, čo sú všetky zložky spektra proporcionálne a navzájom vyvážené. A v tomto prípade niet čo riešiť. Všetko znie presne tak, ako má znieť, aj v prípade klasiky si nástroje zachovávajú svoju farebnosť a ten správny dozvuk. To, čo je z dreva, má zvuk dreva, to, čo je z plechu, má tak trochu plechový nádych... . V prípade použitia rovnako analyticky presných reproduktorov s čo najvyrovnanejším podaním môžete očakávať naozaj nekompromisný zvuk pre náročných, i keď toto konštatovanie berte v rámci danej triedy. Vďaka samostatnému zdroju, ktorý napája zadné efektové reprosústavy, je zvukové hodnotenie pre multikanál navlas identické ako v predchádzajúcom prípade. Žiadne vädnutie či skreslenie zvuku z titulu vysokých energetických nárokov viackanálovej produkcie nehrozí. Treba však počítať s tým, že pri najvyšších hlasitostiach môže výsledný príkon dosahovať značné hodnoty, čo sa prejaví masívnym vyhrievaním okolia. Na druhej strane to iste celkom dobre padne hlavne počas dlhých zimných večerov . Režim multikanálu je presne to, čo AVR 355 sedí najlepšie. Absolútne netreba riešiť, ako ktorý inštrument zahral a či bol dobre postavený v priestore. Scéna je natoľko kompaktná a homogénna, že ostáva už len jediné, a to nechať sa vtiahnuť do deja priamo do sály a všetko si naplno užívať. Ak chcete vymeniť pohodový koncert za komerčnú nakladačku s extrémnymi akustickými scénami, tak si treba šupnúť nejaký brutálny vojnový film. Zvukovo náročné efektové pasáže neostanú bez mrazenia na chrbte, pretože vernosť, s akou vám japonské Zerá nalietavajú spoza chrbta a svojimi guľometmi rozbíjajú betónovú letiskovú plochu vedľa, je až naturálne nepríjemná. Mohutné explózie nezakrývajú ani jemné detaily, na ktorých si dali zvukoví majstri skutočne záležať. Objem podania zadných efektových kanálov je až prekvapujúco veľký, čo vnáša do sledovania filmov novú dimenziu. Tento receiver si pýta väčšie debničky (aspoň regálovky) aj dozadu na miesta surroundov, pretože akékoľvek malé „cukorničky“ (nech by boli akokoľvek kvalitné) by rozhodne ubrali z ohromného priestoru, ktorý dokáže aj vzadu podať Harman/Kardon.

ZÁVER
     Malý princ má na svojej planéte vskutku kráľovské spôsoby. Je príjemný, veľkorysý a v každom, kto si ho aspoň raz vypočuje, zanechá dobrý dojem. Na nič sa pritom nehrá a nerobí zo seba niečo výnimočné. To prenecháva starším súrodencom, ktorí budú iste ctižiadostivejší a luxusnejší než on. Je pomerne skromný, pretože na to, aby vám robil doma trvalú spoločnosť, nebudete potrebovať nijakú závratnú sumu. No hodnota, ktorú za toto pozvanie dostanete, rozhodne prevyšuje sumu 29 990 Sk. A k tomu ako mimoriadne výhodný bonus dostávate zvuk, ktorý už v mnohých atribútoch spĺňa tie najvyššie kritériá i mimo rámca svojej triedy, kde patrí k tomu najlepšiemu čo môžete v kategórii AV prijímačov do 35-tisíc korún počuť.

Zdroj: HIGH END
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus