Ford Mustang GT 520

Ford Mustang GT 520

     Ako ináč, aj tento fotogenický skvost sme po prvýkrát uvideli na tohtoročnej výstave v Sinsheime. O Mustang v Nemecku zakopnete takmer na každom kroku, no asi ťažko v tak premakanej úprave v akej je táto oranžová predvádzačka od JBL. Titulok hovorí o dvojitej sile. Jednak na výstave boli pri aute dve hostesky, ktoré robili neuveriteľne husté veci, až sa blesk prehrieval, avšak, keďže sa bavíme o profi montáži je predsa jasné, že double power znamená excelentné skĺbenie tuningu a autohifi - takže, poďme na to!
TuNiNG
     Znalci už iste postrehli, že tento Mustang nie je postihnutý športiak naučený na fast food v podobe rýchlej úpravy nastriekaním a kúpením väčších, krajších diskov ale poriadnou americkou zapekačkou, ktorá vie upiecť gumy kedykoľvek a kdekoľvek. Rodiskom úprav je totiž najväčší nemecký úpravca a dovozca amerických vozov – firma Geigercars z Mníchova. A začneme naozaj z ostra. Zdvih osemvalcového motoru bol prevŕtaný z objemu 4,6 l na 5,2 litra, následne boli filigránsky zrovnané obe hlavy motoru, pretesnené kovovými tesneniami, nahodená bola ostrejšia vačka a boli posilnené ventily. Pri takejto snahe je jasné, že poriadny kopanec pri stlačení plynu nebude nikdy dosť silný, a preto bol nainštalovaný kompresor, ktorý je poháňaný cez remenicu, a samozrejme, že poriadny medzichladič vzduchu nechýba tiež. Dokonca bolo treba zabezpečiť dostatok vzduchu do motorového priestoru, takže bola prerobená predná kapota. Po takejto úprave nemohla ostať výfuková sústava v originálnom stave. Nahradila ju kompletne optimalizovaná nerezová sústava odpredu až dozadu, pričom sa dbalo aj na predpisy a tak boli inštalované športové katalyzátory. Takže namiesto štandardného výkonu 300 koní (220 kW) je na zadnej náprave 520 svalnatých koní (382,7 kW) a maximálny moment je 563 Nm pri 4730 otáčkach. Úprava je natoľko dotiahnutá, že sa nezabudlo na dostatočné dimenzovanie spojky a modifi kovaná bola aj šesťstupňová prevodovka. Výsledkom je šprint z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy a maximálka leží na hranici 287 km/h.
     Z hľadiska výkonu je vhodné optimalizovať aj aerodynamiku auta – v tomto prípade ide o nový predný nárazník s lepším prístupom vzduchu pre chladiče vzduchu, vody, oleja a bočné otvory zase privádzajú vzduch na predné brzdy. Integrovaný spojler optimalizuje prítlak na prednú nápravu. Na tému predného nárazníka nadväzujú nové bočné prahy a zadný nárazník s difúzorom. Predný aj zadný nárazník je pritom behom okamžiku zameniteľný za originálny.
     „Kolesá robia auto“ je v tomto prípade druhotný slogan, ale pri pohľade na 20-palcové viacdielne disky v rozmere 9J×20 vpredu a 10J×20 vzadu je jasné, že sa nachádzame trochu v inej lige. Disky sú obuté do pneu rozmerov 255/35 ZR 20 a 285/30 ZR 20.
     Úprava resp. výmena bŕzd je pri takýchto parametroch auta samozrejmá (teda ak viete, čo robíte). Dopredu prišli športové kotúče s rozmerom 355 × 32 mm a kvalitné 4-piestikové brzdiče. A dozadu? Nie žeby to bolo až tak treba, ale optika asi zahrala trochu prím, pretože vzadu sa nachádzajú tie isté spomaľujúce potvory...
     Smietkou v oku pri Mustangoch býva ich plastový interiér. Tu však ide o komplet kožený interiér so športovými sedačkami a kompletnou hifinou, ktorú mal na svedomí nikto iný ako Renato Rivic.

Audio
     Renato Rivic (X-Dream Car Audio) známy svojim perfekcionalizmom a chuťou pre úžasné skĺbenie laminátu, kože a kovu sa v Mustangu naozaj vyhral, pričom aj naďalej ide o auto, ktoré je použiteľné v bežnej prevádzke.
     Hlavou hifisystému je Alpine IVAW200Ri s procesorom PXA-H701, čím sa vytvoril predpoklad na maximálne doladenie zvukových kvalít aparatúry. Zdrojom hudobného signálu môže byť aj všade prítomný iPod, ktorý má dokovaciu kolísku „Drive and Play“ od spoločnosti Harman Kardon. Cieľom však bolo postaviť kvalitný 5.1-kanálový systém a tak sa museli začať radikálne prestavby, aby boli reproduktory v čo možno najideálnejšej pozícii. A keďže to má byť predvádzačka ako sa patrí, k slovu sa dostalo to najlepšie od JBL, t.j. séria GTi a Power.
     Základom predného systému je referenčný 13-kový komponentný set C508GTi MkII, ktorého stredobasy sú umiestnené na vrchnej stene prelaminovanej prístrojovky v uzavretých ozvučniciach, pričom výškové kaloty si našli miesto v A stĺpiku. Keďže systém má byť multikanálový, nesmie chýbať centrálny reproduktor, ktorý je rovnaký ako predné repro (len v 6,5“ prevedení) a je umiestnený v strede prístrojovky v rovnakom dizajne, pričom výška je tentokrát nasmerovaná priamo do kabíny a je umiestnená na laminátovej lakovanej trojnožke, typickej pre Rivicove montáže. Povrchovku prístrojovky tvorí čierna koženka a obruby stredobasov lemujú lakované medzikružia vo farbe auta. Aby systém dokázal sekundovať 15“ woofrom, Renato zapracoval do predných dverí jeden pár 8“ woofrov GTO 804, ktoré sú mierne natočené a slúžia ako kickbasové reproduktory. Povrchovku tvorí opäť kombinácia čiernej koženky s oranžovo lakovanými dielmi. Aby bolo možné kontrolovať stav palubnej siete je v dorobenej stropnej konzole zabudovaná dvojica V-metrov Brax.
     Na pozícii zadných sedadiel sa nachádza masívna laminátová zástavba nesúca trojicu zosilňovačov zo série Power (Px300.4, Px600.2), ktoré poháňajú všetky kompá a kickbasy, plus basreflexné ozvučnice pre 2 nekompromisné 15“ woofre W15GTi MkII. Ultimatívne pätnásť palce majú masívne odlievané šasi, kevlarovo-celulózovú membránu, masívny butylový záves a ich zaťažiteľnosť v špičke je neuveriteľných 5000 W, čo je v spojení s citlivosťou 92 dB predzvesťou basového uragánu. Ukontrolovať však dvojicu takýchto gigantov chce aj nekompromisný zosilňovač. S tým však JBL problém rozhodne nemá, hlavne odkedy spolupracujú s firmou Crown, ktorá je pojmom v zosilňovačoch pre profesionálne využitie. Celý kufor si teda podmanil „klacek“ o rozmeroch 746×584×165 s označením A6000GTi, ktorí poskytuje v premostení do 4 Ω výkon cez 8kW pri napájaní 14,4 V. Dokopy je to 10 kW (sinus), takže bolo treba posilniť alternátor a do kufru sa dohodili 4 kusy Optima Yellow Top akumulátorov. Rovnako ako v interiéri, aj tu je laminátová zástavba potiahnutá koženkou v kombinácii s lakovanými dielmi, pričom efektne vyzerajú aj priznané batériové svorky s kabelážou potiahnutou chráničkami či zrkadlové plochy v bočniciach. A keďže auto je skonštruované na prezentačné účely, nesmie chýbať komponentný set a TFT monitor v tretích dverách.
RozhovoR – Renato Rivic

jbl_mustang_07     Tvoja robota je dnes známa v celom svete – si jeden z najkreatívnejších montážnikov. Má zmysel sa zapodievať premenou celého show-caru – t.j. tuningom, výrobou bodykitu, airbrushou – alebo len špeciálne sa venovať interiéru auta a audioprestavbe. Pokiaľ viem, robíš väčšinou len audio, nie?

     Nie je to celkom tak. Pri rôznych projektoch ako napr. Nissan Dubai Project, sme vyrábali aj bodykit, pretože nič v tomto smere nie je v predaji. V základe však platí, že je rozumné sa koncentrovať na hlavnú činnosť a v nej sa ďalej vyvíjať.
     Ako podľa teba vyzerá ideálny show-car (čo musí mať) a na druhej strane ako vyzerá ideálne autohifi auto jazdené po celý rok?
jbl_mustang_08     Ideálny show-car by mal zostať ako pozitívna spomienka na auto nezávisle od konceptu a produktov v ňom použitých. V každom prípade by inštalácia, či už štýlová alebo extrémna, mala vytvárať dojem jedného harmonického celku.
     Auto na každodenné použitie by malo mať menej drahých produktov, ktoré nie sú zabudované na úkor priestoru. To trochu neplatí pri umiestnení reproduktorov, ktoré by mali byť umiestnené čo najoptimálnejšie – záleží aj od typu auta. Pri dodržaní týchto dvoch zásad je možné dosiahnuť skutočný zážitok, o ktorý v aute jednoznačne ide – mať zábavu a emócie z počúvania hudby.
Čo sa týka tohto Mustangu – ako dlho vám trvala montáž, čo bolo najťažšie?
     Celková montáž trvala približne 5 týždňov. Najťažší bol jednoznačne monoblok „Monster“ GTI, ktorý sme museli do útrob kufra dostať traja. Ale vážne. Najťažšie bolo reprezentatívne umiestnenie relatívne veľkého počtu komponentov, vzhľadom na to, že ide o show-car.
V aute sú inštalované 4 akumulátory – väčšinou sa do show-car dáva vysokoprúdový zdroj – prečo ste sa rozhodli pre toto riešenie?
jbl_mustang_09     Vzhľadom na súčet výkonov použitých zosilňovačov bolo dôležité mať neustálu zásobu energie. Ak sa spočíta maximálny odber prúdu všetkých zosilňovačov dostávame sa na cifru okolo 500A, čo je aj pre zdroj problematické. Prúd sa jednoducho nedá ničím nahradiť... jedine tak ešte väčším prúdom...
Aké sú tvoje skúsenosti s DVD - 5.1 verzus DTS verzus stereo? Ma zmysel dávať 5.1 systém do auta?
     Všeobecne má všetko čo robí radosť svoje odôvodnenie. Filmový či multimédiá fanúšik bude mať najväčšiu radosť z vysokokvalitného domáceho kina v aute.
     Osobne uprednostňujem audiofilné stereo. Práve v aute, kde sa ťažko bojuje proti reflexiám, rezonanciám a z toho vyplývajúcim zafarbeniam zvuku je častokrát menej viac. Vďaka umiestneniu reproduktorov a možnosti ich virtuálneho posunutia pomocou časového oneskorenia (Time Delay) spieva v mojom aute (aj bez 5.1 systému) Madonna na kapote auta... Na druhej strane som sa v Mustangu totálne vytešil s pár dobrými hudobnými DVD-čkami.
Stále spomínaš umiestnenie reproduktorov. V Mustangu sú repro aj na palubovke – je tam ešte vôbec airbag spolujazdca?
     Je to jednoducho veľmi dôležité! V mustangu to bolo ale naozaj veľmi tesné, no nakoniec je airbag stále tam a je funkčný!
     Pri väčšine áut je inštalácia reprosystému na palubovke možná a aj pri najlepších meničoch platí, že nepodajú svoj najlepší výkon v neoptimálnej polohe a nedostatočne precíznej montáži. Preto je pri vysokých investíciách a vysokých očakávaniach dôležité nájsť správne umiestnenie a smerovanie reproduktorov.
Ako vidíš budúcnosť autohifi?
     RR: Celé odvetvie sa postupne zmení. Hlavným tlakom sú nové autá, ktoré sa častokrát jednoduchým zásahom nedajú pretvoriť. Na toto s musíme prichystať a nájsť nové riešenia – len tí, ktorí sa s tým popasujú a nebudú mať strach z nových riešení – prežijú. Tak alebo onak, vždy tu bude skupina individualistov a milovníkov hudby, ktorý sa so sériovým systémom neuspokoja.

Neprehliadnite:
Keď sa zvuk stretne s výkonom
V spolupráci s časopisom auto-hifi a navigácie
www.autohifinet.sk
comments powered by Disqus