Predstavenie reproduktorov JBL GT5-963

Predstavenie reproduktorov JBL GT5-963

     Séria GT už bola na týchto stránkach niekoľkokrát spomenutá, no najväčšie ovály sú v teste po prvýkrát. Preto som bol aj sám zvedavý, čo dokážu v porovnaní s klasickými a „iba“ kruhovými meničmi. Vďaka ich tvaru je aj plocha membrány podstatne väčšia, čo sa iste prejaví v zvukovom podaní.
Oválne reproduktory historicky prežívajú z dôb, kedy boli jedinou alternatívou, ako vyrobiť pevnú membránu. Tie sa totiž kompletne aj so závesmi vyrábali z papiera, čo nevynikalo pevnosťou. V modernejších dobách a s postupným objavovaním nových materiálov už nebolo potrebné tvarom kompenzovať nedostatok pevnosti, ale v určitých oblastiach oválny tvar prežíva dodnes. Autohifi je jednou z najznámejších oblastí a je nepreberné množstvo výrobcov, ktorí nezabudnú zaradiť do ponuky aj takéto reproduktory. JBL tak činí s GT5-963, ktoré s výkonom 70 W/210 W patria medzi najvýkonnejšie v rade. Ich citlivosť je pomerne vysoká (až 91 dB), takže nebudú mať nijaké prehnané nároky na príkon. Z ďalších technických parametrov si pozornosť zaslúži napríklad frekvenčná charakteristika, ktorá ide od 50 do 20 000 hertzov. Ku cti výrobcu slúži spoločný manuál radu GT5, kde ku každému produktu je aj kompletná tabuľka podrobných elektroakustických údajov od BL, Mms, Sd, Cms, Vas až po všetky parametre Q. Ak pracujete s programom na návrh ozvučníc, tieto parametre sa veľmi zídu. Rezonančný kmitočet je 54,21 a ekvivalentný objem 27 litrov, z čoho je už jasné, že v podaní GT5-963 budú aj vcelku slušné basy.

Konštrukcia
     Lisovaný plechový kôš nesie vskutku silný magnet, pretože na mojom CRT monitore už z väčšej diaľky vyvolala doslova farebnú hudbu. Cievka menšieho priemeru poháňa polypropylénovú membránu, ktorá je z čelnej strany príjemne matná. V mieste stredovej kopulky je pólový nadstavec, na ktorom je umiestnená dvojica meničov. Stredový menič je vlastne malá kopulka zo syntetického materiálu, ktorá prenáša celé výškové pásmo. Ako výhybka tu poslúži jednoduchý oddeľovací kondenzátor filtrujúci nízke kmitočty.

     Záves membrány ešte nebol spomínaný, a je tvorený vcelku poddajným gumeným medzikružím. K baleniu je dodávaná aj efektná mriežka a set prívodných káblikov.

Zvukové podanie
     Tak ako sa dalo predpokladať, tieto reproduktory vedia zahrať pekne odspodu. Pekný a pomerne dobre čitateľný bas poteší každého, kto už neráta s inštaláciou subwoofra. V podstate sú takéto ovály najlacnejšou a najrýchlejšou cestou, ako sa v aute dopracovať k ako-tak slušnej basovej zložke. Stredy sú takisto v rozpätí od dobrých k veľmi dobrým, pretože vokály sú poľahky čitateľné a príjemné. Majú svoju hĺbku a aj priestorovosť a pritom netrpia zastreným prejavom či škodlivým zafarbením scény. Výškové pásmo vďaka svojej jednoduchej výhybke a konštrukcii ťahá v tomto tandeme za kratší koniec, pretože je viac prezentné a drsnejšie, než by sa žiadalo. No vyriešiť to čiastočne môžu korekcie. Čo sa týka celkovej zaťažiteľnosti, tak tieto meniče sa nezľaknú ani vyšších posluchových úrovní, kedy si držia pomerne dobrú kontrolu nad pásmom a ich podanie je stále zrozumiteľné.

Záver
     Ak máte veľmi veľké plató a neviete čo s ním, tak vo firme JBL vám ponúkajú riešenie, ako dostať do auta celkom slušnú porciu basov bez inštalácie subwoofra za cenu, ktorá konkurencii vyrazí dych. Nepôjdete síce od 20 Hz, nebude to pojazdná diskotéka, ale na bežné počúvanie to určite postačí. A navyše kufor zostane voľný.

Autor: Dušan Demovič (redaktor ATmagazínu)
comments powered by Disqus

Súvisiace články

comments powered by Disqus