Maxibalenie do auta

Maxibalenie do auta

Už len pamätníci si môžu spomínať na oválne meniče, ktoré sa kedysi používali ešte za čias elektrónkových rádií. Do dnešných dní takéto reproduktory zostali vo výrobe výlučne len v triede autohifi a tešia sa pomerne veľkej obľube.
      Dôvodov môže byť hneď niekoľko. Na jednej strane oválny tvar membrány účinne spevňuje membránu, na strane druhej umiestnenie do auta na úzke zadné plató si priam pýta kombináciu 9x6. Nie je to žiadna matematická úloha pre prvý stupeň ZŠ, je to len kombinácia rozmerov udávaných v palcoch. Skutočné rozmery v európskych mierach sú teda 22,5 na 15 cm. Ak by sme zmerali plochu membrány, vyšlo by nám vcelku slušné číslo čo znamená, že takéto reproduktory už dokážu zahrať aj peknú porciu basov. Stredy a výšky sú v prevedení ďalších doplnkových prenosových pásiem osadených v mieste stredovej kopulky. Ak veríte tomu, že čím viac pásmová sústava tým lepšie, tak je potrebné vyvrátiť tento mýtus. Na seriózne a frekvenčne kontinuálne podanie v tejto triede síce úplne stačia dve pásma, no netreba zabúdať, že membrána je dosť veľká na to, aby dokázala s prehľadom zahrať aj vyššie stredy. Všetky tie troj či štvor pásmové oválne kompá sú v podstate snahou zo strany výrobcu zaplátať tieto vyššie stredy, ktoré sa v tomto pásme náchádzajú. Ani preto sa niet čo diviť, že viacpásmo sa ujalo aj u prevažnej časti zákazníkov. Treba však podotknúť, že najpotrebnejšie je o ďalšie pásmo doplniť práve toto stredové podanie a nie to najvyššie, u ktorého sa to v praxi často deje. Tu v tejto triede by sa teda nemalo reklamovať “super výškové pásmo” či “hypersonická membrána”. Jednoducho jedna dobrá a zodpovedná kaloténová kopulka hrá ďaleko cez 20 kHz, čo už musí stačiť aj netopierím ušiam :o) Ale na druhej strane faktom je, že vždy sa lepšie predávali viac pásmové koaxiály než “iba” dvojpásmové. A keď už to tretie či štvrté pásmo nijako nepomôže, tak aspoň neuškodí...a v aute za oknom to v konečnom dôsledku aj tak lepšie vyzerá.
Poradie testovaných je presne tak, ako sa postupne objavovali v redakcii. Testovací reťazec pozostával z autorádia Clarion DRX9575Rz a famózneho koncového stupňa SoundStream Reference 300, ktorý v nedávnom teste koncákov dal mimo súťaž doslova nakladačku aj tým najlepším. Referencia nielen názvom ale aj zvukovým podaním. Reproduktory boli umiestnené vždy po troch do drevotrieskovej ozvučnice s tromi samostatnými komorami a prehadzoval sa výstup z koncáku. V prvom kole boli zo všetkých meničov vyselektované tie najlepšie, resp. boli vyradené najslabšie. V ďalších kolách boli postupne porovnávané a vytrieďované tie, ktoré nestíhali držať krok. Záverečná trojica potom už zápolila medzi sebou o trofeje najlepší zvuk, najlepší pomer/cena/výkon či najvyšší výkon. Pohodlne sa usaďte, spúšťame prvých adeptov na méty najvyššie...

JBL P963
p963.jpg     Tieto meniče už prešli predstavením v predchádzajúcich číslach a už vtedy ma zaujali. Plechový lisovaný kôš s profilovaním je povrchovo upravený eloxom. Voštinová konštrukcia membrány je pevná a veľmi ľahká zároveň. V detailnom opise sú to dve tenučké sklotextilové “platne”, medzi ktorými je konštrukcia podobná včeliemu plástu. Záves membrány je pomerne pevný a tuhý, takže rozohratie celkovému zvuku iba prospeje. V strede sú umiestnené dve výškové kaloty o priemeroch 25 a 35 mm. Výhybka zostáva zahalená rúškou tajomstva, ale viditeľný je prepínač citlivosti výškového pásma v rozsahu 0/+ 3dB.
Zvukové podanie
     V predstavení v niektorom z minulých čísiel bolo skonštatované dobré podanie, a to sa ukázalo aj v teste. Pomerne objemné a dobre čitateľné basy budú mať tendenciu ešte mohutnieť a spresňovať sa dobrým rozohraním. Celé to je doplnené jemnými a nestresujúcimi výškami. Klavír či vokál síce nemal úplne presné zafarbenie, ale v celkovom hodnotení sa práve tieto reproduktorové meniče javili ako najvyváženejšie. Preto aj získali najvyššie ohodnotenie.

Hertz ECX 690
ecx690.jpg     Plechový lisovaný kôš je profilovaný do jemného náznaku kvázi odlievaného koša. Magnet je pogumovaný a sýto oranžová profilovaná membrána je z lisovaného papiera. V stredovej časti je malý „stredovýškač“ a ešte menšia kopulka výškača. Tieto meniče sú zo zadnej strany dôkladne zakryté, takže o výhybke a prepojení sa môžeme len dohadovať.
Zvukové podanie
     Tieto meniče mali hneď od začiatku snahu zaujať svojím podaním, no nešli na to správne. Nie príliš jasne vykreslené basy, nekonkrétne výšky a opäť zatiahnuté stredy ich vyradili z bojov o najvyššie méty. Je možné, že po dôkladom zahorovaní trvajúcom zopár dní až týždňov, by bol rezult podstatne optimistickejší, no nateraz zostávajú za najlepšími.

Infinity Reference 9623i
ref9623i.jpg     Plechový a bohato profilovaný kôš nesie masívny feritový magnet a polypropylénovú membránu s rýhovaním rovnobežne kopírujúcim okraj membrány. Široký gumený záves umožňuje dostatočnú výchylku a z cievky menšieho priemeru čnie stredový nádstavec s dvojicou textilných kopuliek zastupujúcich stredové a výškové pásmo. Medzi nimi je umiestnený prepínač citlivosti v tejto vetve s rozsahom 0/+3 dB.
Zvukové podanie
     V prvom slede su badateľné o niečo prezentnejšie a drsnejšie výšky, čo však bolo spôsobené troma decibelmi zisku. Po zaradení nuly je už podanie proporcionálne k basovému podaniu. To je vcelku v pohode, i keď k správnemu a dostatočnému objemu im chýba ešte krôčik. Ten sa dá poľahky dosiahnúť korekciami, takže k normálne hrajúcej zostave je vlastne dosť blízko.

Zdroj: ATmagazín
comments powered by Disqus