
Meranie výkonu Hertz MP15 Unlimited SPL Monster
Na Slovensku máme prvý kus zosilňovača Hertz MP15 Unlimited SPL Monster. Boli sme zvedaví, či sú uvádzané hodnoty v manuály hodnoverné alebo „papier znesie všetko“. Tak sme sa vybrali do firmy DLD Acoustics v Rakúsku.
Firma DSI nám zapožičala vybraný zosilňovač a ani netušila, čo budeme s daným objektom vymýšľať (natoľko nám verili?). Na pomoc sme si zobrali Gábora z firmy IL Trade, ktorý nám robil tlmočníka, nakoľko firma DLD Acoustics je rakúska firma s maďarským osadenstvom.
Ako skúšobné pracovisko nám poslúžil súťažný Fiat Panda, ktorý firma využíva na súťaženie v dB Dragu. O napätie sa starali dve baterky Kinetik a 25A nabíjačka.
Zosilňovač sa pripojil v kufrovom priestore auta priamo na medené zbernice, veľmi dobre známe zo špičkových montáží áut pre súťaže dB Drag. Meranie prebiehalo pomocou dvoch voltmetrov a jedného kliešťového ampérmetra. Ako záťaž bol použitý reproduktor DLD DL12 v 80 l ozvučnici. Meralo sa pri frekvencii 70 Hz, a tak bolo zabezpečené reálne meranie skutočného RMS výkonu priamo do cievok reproduktora, ktorých výsledná impedancia bola 1 ohm. Ako sa neskôr dočítate – reálna hodnota impedancie však bola úplne iná.
Meranie prebiehalo veľmi jednoduchým spôsobom: z autorádia sa púšťala frekvencia 70 Hz a meral sa pretekajúci prúd cievkami a napätie na cievkach. Pre kontrolu sa meralo aj napätie na vstupných svorkách zosilňovača. Meralo sa v niekoľkých krokoch, aby sme si mohli overiť jednotlivé parametre pri rôznych výkonoch.
Pri skoro plnom výkone zosilňovača bol akustický tlak 149,6 dB, no reproduktor DL12 to mechanicky nezvládol a odtrhla sa membrána od formelu, a tak sa musel vymeniť. Náhradný reproduktor bol vývojový model z dielne DLD Acoustics, ktorý zatiaľ nemá označenie, ale plne zvládol výkon dodávaný zosilňovačom.
Namerané hodnoty:
Ako skúšobné pracovisko nám poslúžil súťažný Fiat Panda, ktorý firma využíva na súťaženie v dB Dragu. O napätie sa starali dve baterky Kinetik a 25A nabíjačka.
Zosilňovač sa pripojil v kufrovom priestore auta priamo na medené zbernice, veľmi dobre známe zo špičkových montáží áut pre súťaže dB Drag. Meranie prebiehalo pomocou dvoch voltmetrov a jedného kliešťového ampérmetra. Ako záťaž bol použitý reproduktor DLD DL12 v 80 l ozvučnici. Meralo sa pri frekvencii 70 Hz, a tak bolo zabezpečené reálne meranie skutočného RMS výkonu priamo do cievok reproduktora, ktorých výsledná impedancia bola 1 ohm. Ako sa neskôr dočítate – reálna hodnota impedancie však bola úplne iná.
Meranie prebiehalo veľmi jednoduchým spôsobom: z autorádia sa púšťala frekvencia 70 Hz a meral sa pretekajúci prúd cievkami a napätie na cievkach. Pre kontrolu sa meralo aj napätie na vstupných svorkách zosilňovača. Meralo sa v niekoľkých krokoch, aby sme si mohli overiť jednotlivé parametre pri rôznych výkonoch.
Pri skoro plnom výkone zosilňovača bol akustický tlak 149,6 dB, no reproduktor DL12 to mechanicky nezvládol a odtrhla sa membrána od formelu, a tak sa musel vymeniť. Náhradný reproduktor bol vývojový model z dielne DLD Acoustics, ktorý zatiaľ nemá označenie, ale plne zvládol výkon dodávaný zosilňovačom.
Namerané hodnoty:
Napätie bateriek (V) | Prúd do reproduktora (A) | Napätie na reproduktore (V) | Impedancia cievok (Ohm) | Akustický tlak (dB) | RMS výkon (W) |
12,56 | 22,2 | 92,3 | 4,1 | 146,0 | 2049 |
11,78 | 33,9 | 115,4 | 3,4 | 149,6 | 3912 |
12,07 | 27,1 | 92,3 | 3,4 | 149,4 | 2501 |
10,53 | 33,9 | 126,7 | 3,7 | 150,8 | 4295 |
Pri najvyššom akustickom tlaku a výkone bol odber zosilňovača 469A.
Po meraní môžeme konštatovať, že výrobca udáva reálne hodnoty výkonov a nič neprikrášlil. Ako vidieť, dá sa pri vhodnej kombinácii s reproduktorom dosiahnuť celkom pekný akustický tlak.
Autor: Róbert Siegel; Foto: Martin Novák
Za spoluprácu patrí vďaka: DSI Slovakia, IL Trade, DLD Acoustic, Power Sound
Zdroj: ATmagazín





