Ovály na pató II: JBL GTO 937

Ovály na pató II: JBL GTO 937

     Len nedávno mi rukami prešli GT5 963 s priaznivým pomerom cena výkon. Ich zvukové podanie bolo za dané peniaze nadštandardné a dnes sú tu opäť ovály, avšak z vyššej triedy. Podobná konštrukcia s vyšším výkonom... poďme teda na to.
Vyššia trieda sa musí zákonite prezentovať aj vyšším štandardom. Vo firme JBL zvolili cestu vylepšenia mechanicky identického meniča. Pribudla nám výhybka, ktorá už obsahuje aj cievku, a medzi dvojicou výškových meničov je prepínač 0/+3dB. Už i tak vysoký výkon nám potešiteľne poskočil z pôvodných 70 W/210 W u GT5 na ešte vyššiu hodnotu 100 W/300 W. Citlivosť je zvýšená na 94 dB a impedancia 2 ohmy. Z toho jasne vyplýva, že zmenou prešiel hlavne „motor“ meniča, čo je vlastne akýsi synonym cievky. Frekvenčná charakteristika siaha od 50 Hz do 21 kHz a naznačuje ambície širokopásmového reproduktora na kompletné ozvučenia auta bez basovej debničky.

Konštrukcia
     Lisovaný plechový kôš nesie pomerne silný magnet s dosť silným poľom, viditeľným hlavne na okolitých monitoroch. Cievka s priemerom 28 mm poháňa polypropylénovú membránu s jemnou metalickou štruktúrou a vysokým leskom. Záves membrány je tvorený vcelku poddajným gumeným medzikružím, ktoré dovoľuje značnú výchylku. Aj u GT5 je v mieste stredovej kopulky pólový nadstavec, na ktorom je umiestnená dvojica meničov. Tie sú napájané z jednoduchej výhybky pripevnenej pri napájacích svorkách. Tvorí ju tlmivka s feritovým jadrom a jeden bipolárný kondenzátor. Výšková časť sa napája zozadu cez odvetrací otvor v magnete. Medzi dvojicou kopuliek, z ktorých tá väčšia je vlastne výškový menič, a tá menšia tzv. super výškový menič, je situovaný už spomenutý prepínač citlivosti. Súprava je dodávaná ako trojpásmová, čo v konečnom dôsledku vlastne aj je, pretože na mieste tretieho, super výškového meniča je keramický výbrus s nalepenou malou kopulkou. Druhá vec je účinnosť tohto najvyššieho pásma v reálnom podaní, pretože vedľajšia klasická kopulka s magnetom svojou účinnosťou rozhodne potlačí všetky snahy malého keramického výbrusu zasiahnuť nejako do zvukového podania. Ale tretie pásmo tam je, a basta...

Zvukové podanie
     Testovacie debničky s oválnymi otvormi majú už druhú návštevu tento mesiac, a tak osádzam 937-ky a nechávam ich nejaký čas zahorovať. Ak som v minulom teste spomínal rezervy v podaní GT5 v delení pásma na stredobasy a výšky, tak tu výhybka pomohla vyriešiť daný problém. Ešte vyššia citlivosť dáva ešte menšie požiadavky na výkon koncového stupňa, a tak už v celkom malých úrovniach hlasitosti naberá podanie na objeme a sýtosti. Basy sú objemné a majú aj pomerne presné kontúry bez doznievania. Pásmo vokálov je podané dostatočne prezentne a čisto. Výškové pásmo je najlepšie nechať na úrovni 0 db, resp. ešte mierne doladiť v nastavení korekcií.

Záver
     Celkovo zhrnuté, GTO 937 sú veľmi dobrou alternatívou na ozvučenie áut, kde sa už neráta s umiestnením subwoofera. Podanie je v danej cene na veľmi dobrej úrovni a do auta prináša podstatne vyššiu kvalitu než sériové prvomontáže. Ak za málo peňazí chcete veľa muziky, v aute „svieti“ prázdne plató a v kufri nechcete voziť žiadne ďalšie ozvučnice, tak tieto JBL-ky odporúčam do pozornosti.
     Počas šialeného apríla si budete môcť kúpiť uvedené reproduktory za šialene dobrú cenu 2 399 Sk (pôvodná 3 290 Sk).
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus