VIENNA CALLING

VIENNA CALLING

     Falco je už nejaký ten rôčik v hudobnom nebíčku, v ktorom v oddelení popových hviezd žúruje s Morrisonom, Hendrixom, Joplinkou, Mercurym a ďalšími predčasne zosnulými ikonami. Názov jeho pesničky mi napadol ako dobrý pre test slúchadiel, ktoré, rovnako ako Falco, pochádzajú z mesta valčíkov na Dunaji. Keď som ho kedysi dávno videl v americkej show Solid Gold spievať hitovku Rock Me Amadeus a teta Whitney Houstonovej Dionne Warvicková, ktorá show moderovala, sa vlnila ako vyškerená medúza, pochytil ma akýsi stredoeurópsky lokálpatriotizmus. Že niekto z týchto končín prerazil až do americkej hitparády a namieril si to rovno na jej vrchol.
Slúchadlá a mikrofóny značky AKG dobili Ameriku už dávno. Ameriku i zvyšok sveta. Svet hudobných, filmových a televíznych štúdií, postprodukcie, dabingu a v neposlednom rade svet audiofilov, ktorí si radi užívajú súkromie vlastnej hlavy, keď okolie nemá pochopenie pre ich vášeň.

PEEP SHOW

     Ká sedemsto jednotky sú vlajkovou loďou referenčného modelového radu slúchadiel AKG a na dôvažok sa ešte hrdia označením „premium class“. Spoločnosť, patriaca do nadnárodného konzorcia Harman International, pri ich výrobe ako prvá na svete použila revolučný systém cievok s plochými vodičmi. Po tejto malej návnade z exkurzie do ich útrob sa však ešte na chvíľu pristavme pri ich zovňajšku. Mohutné mušle týchto dynamických slúchadiel sú realizované v elegantnej trojkombinácii bielej, sivej a striebornej. Vonkajšie plochy tvoria rozdielne perforované a zaoblené kružnice ohraničené decentne ryhovanými skružami, klenbu dvojkoľajného oblúka zdobí zospodu „polstrovaný“ samoadjustovací pás z pravej kože. Mušle sú bohato čalúnené sivým zamatom a aj samotná priezvučná tkanina čiernej farby nad membránami vykazuje na dotyk mäkkosť. Dostatočne dlhý kábel (99,99-percentná OFC bezkyslíkatá meď) je napevno zabudovaný do ľavej mušle slúchadiel a je zakončený pozláteným veľkým jackom, na ktorý možno alternatívne nasadiť adaptér s menším bratom.

HIGHLIGHTS
     Inžinieri spoločnosti AKG sa pustili do boja s konkurenciou hneď niekoľkými patentovanými technologickými novinkami, ktorými vybavili svoju novú pýchu – referenčné slúchadlá prémiovej triedy K701. Už spomenutý systém cievok s plochými vodičmi spolu s úplne novými vysoko presnými dvojvrstvovými membránami AKG Varimotion sú hlavnými zbraňami, ktoré zabezpečujú týmto slúchadlám technologický náskok a papierové predpoklady na počuteľne dokonalejšiu reprodukciu. Ako sa to prejaví v praxi, sa dozvieme už onedlho. Niekoľko čísel na ilustráciu: hrúbka membrán sa pohybuje v rozmedzí 80 lm v centre zóny (dosiahnutie dobre vybalansovanej odozvy v oblasti vysokých frekvencií) a 40 lm na obvode (vysoká elasticita na presné podanie basov a detailné stredy). Jadrá cievok magnetického systému sú z neodýmia. Frekvenčná odozva je v rozmedzí 10 Hz – 39,8 kHz. Patrí sa ešte dodať, že slúchadlá sa dodávajú so štýlovou odkladacou kolískou, komfortné čalúnenie mušlí má progresívny 3D „forming“ a každý jeden kus opúšťa výrobňu až po individuálnom testovaní a predexpedičnom číslovaní.

AKG K701

SOUND OF SILENCE
     Radikálne nová konštrukcia týchto slúchadiel, ktorou sa zreteľne oddelili od poľa „fejsliftovaných“ a v technologickom progrese striedmo napredujúcich konkurenčných modelov, sa prejavila v tom najdôležitejšom – vo zvuku. Parciálne prednosti hlavných konkurentov (Stax, Grado, Sennheiser, Beyerdynamic, ako aj najvážnejšieho rivala z vlastných radov K1000) sú v K701 komplexne zastúpené vo vyváženom pomere, kde nič netrčí a nič zásadne nezaostáva. Áno, elektrostaty sú analytickejšie a detailnejšie, inde zasa možno konštatovať väčšiu porciu tepla či svetla; ká sedemsto jednotky sú však vyrovnane vyladené. Vďaka tejto vyrovnanosti netreba hodnotiť jednotlivé pásma. Podanie celého frekvenčného spektra je vzácne homogénne. Priestorový obraz je široký, hlboký a stabilný. Naturálna farebnosť neamplifikovaných akustických nástrojov a ľudského hlasu dávajú vysoko intímnemu prežitku hudby vo vlastnej hlave punc jedinečnosti. Klavír (J. S. Bach: Goldbergove variácie, Glenn Gouldová, Columbia Masterworks ML 5060) je v interpretácii K701 taký vzdušný a zároveň drevitý, že katapultuje Bachovo majstrovské dielo rovno do nebeských luhov a hájov. Akustický džez mi v podaní týchto „hluchátok“ chutí ako dobrá singlemaltová whisky. Pôžitok je autentický a plnokrvný. Priestorové zobrazenie virtuálnym dozvukom nedeformovaného štúdia, ako aj ambientu džezového klubu, ma bezo zvyšku presvedčilo. Úskalia psychoakustiky a fyziologické limity takéhoto spôsobu konzumácie hudby boli rýchlo preklenuté a už po niekoľkých minútach som zabudol na to, že nesedím v epicentre hudobného diania, ale ako dispečer kozmických letov drepiem, odpílený od okolitej reality, v houstonskom stredisku NASA.

VERDIKT

     Referenčné slúchadlá prémiovej triedy AKG K701 predstavujú skvelú možnosť vychutnať si sound kvalitných nahrávok mimo akustiky posluchového priestoru. Vždy, keď nie je možnosť pustiť do akcie búdy, sú tu, aby nám do hlavy naliali parádnu porciu holisticky a zároveň analyticky podanej hudby. Ak mal dramatik Georges Feydeau Chrobáka v hlave (škoda, že netestoval náš redaktor Martin Chrobák), v tej vašej budú vďaka týmto dvojmušliam muzicírovať oduševnení hudobníci, ich nástroje zaznejú živo a prirodzene, v skutočnej proporcionalite a dobre definovaných pozíciách v oboch osiach. Bude vás baviť, že napriek brilantne podaným výškam a dostatku jasu je tu stále priestor pre teplé záhyby šerosvitu, mäkké medzitóny a plné priehrštia bohato diferencovaných detailov. Som si temer istý, že nie každému bude univerzálny prednes týchto slúchadiel po chuti. S rovnakou istotou však tvrdím, že predstavujú veľmi solídny entry level do sveta egoistických highendových radovánok a skvelú možnosť referenčného monitoringu pre zvukových majstrov a hudobných producentov. Modrá je dobrá. Ale biela víťazí.

Zdroj: HIGH END
comments powered by Disqus
comments powered by Disqus